Variaabelidata ja web-to-print markkinointiviestinnän välineinä
Mykkänen, Joonas (2012)
Mykkänen, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518540
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrottiin web-to-print ja vdp- eli verkosta painoon- ja variaabelidatapainotuotesuunnitteluteknologioiden hyödyntämisestä yrityksen markkinointiviestinnässä. Tutkimuskysymykset käsittelivät Bitstream Pageflex-järjestelmälle sopivien projektien valintaa, alan tulevaisuuden näkymiä ja ongelmia sekä VDP- ja web-to-print-ratkaisujen vaikutusta yrityksen markkinointiviestintään. Tutkimusaineistona käytettiin kirjallisten ja nettilähteiden lisäksi sähköpostihaastattelua yhden asiakasprojektin yhteyshenkilölle. Tärkeimpänä lähteenä toimii kuitenkin analyysini omasta työkokemuksestani alalla.
Tutkimuksen tuloksena oli se, että Pageflexillä kannattaa toteuttaa mieluiten melko yksinkertaisia ja lyhyitä painotuoteprojekteja, joiden rakenne on selvä ja sisältö hyvin jäsennelty, sekä niitä tilataan usein – pidemmät ja monimutkaisemmat painotuotteet kannattaa jättää perinteisellä tavalla suunniteltavaksi ja tehtäväksi. Alan tulevaisuuden päätellään olevan vielä jonkin verran hämärän peitossa, mutta katsotaan, että painotuotteen tulevaisuuden epäselvyydestä huolimatta web-to-print-sovellusten tulevaisuus on melko valoisa, jos alan kehitys jatkuu samanlaisena kuin tähän asti. Vaikutukset yrityksen markkinointiviestintään ovat yleensä positiivisia: yrityksen sekä sisäiset että ulkoiset prosessit painotuotteen tilaamiseen liittyen nopeutuvat ja selkeytyvät. Katsotaan, että web-to-print-ratkaisun käytön hyöty riippuu paljon siitä, minkälaisia projekteja sillä tehdään. Paras tulos saavutettiin oikeanlaisten projektien toteuttamisella.
Johtopäätöksenä oli se, että tietoisuutta teknologioista tulee kehittää markkinoinnin ja tiedottamisen parantamisella. Tämä johtaisi siihen, että potentiaalisten asiakkaiden tietoisuus ratkaisuista paranisi, ja alalla liikkuvan rahan määrän kasvaessa palveluiden tuottajien olisi pakko ruveta kilpailemaan laadulla entistä enemmän, joka taas johtaisi palveluiden ja teknologian kehittymiseen.
Tutkimuksen tuloksena oli se, että Pageflexillä kannattaa toteuttaa mieluiten melko yksinkertaisia ja lyhyitä painotuoteprojekteja, joiden rakenne on selvä ja sisältö hyvin jäsennelty, sekä niitä tilataan usein – pidemmät ja monimutkaisemmat painotuotteet kannattaa jättää perinteisellä tavalla suunniteltavaksi ja tehtäväksi. Alan tulevaisuuden päätellään olevan vielä jonkin verran hämärän peitossa, mutta katsotaan, että painotuotteen tulevaisuuden epäselvyydestä huolimatta web-to-print-sovellusten tulevaisuus on melko valoisa, jos alan kehitys jatkuu samanlaisena kuin tähän asti. Vaikutukset yrityksen markkinointiviestintään ovat yleensä positiivisia: yrityksen sekä sisäiset että ulkoiset prosessit painotuotteen tilaamiseen liittyen nopeutuvat ja selkeytyvät. Katsotaan, että web-to-print-ratkaisun käytön hyöty riippuu paljon siitä, minkälaisia projekteja sillä tehdään. Paras tulos saavutettiin oikeanlaisten projektien toteuttamisella.
Johtopäätöksenä oli se, että tietoisuutta teknologioista tulee kehittää markkinoinnin ja tiedottamisen parantamisella. Tämä johtaisi siihen, että potentiaalisten asiakkaiden tietoisuus ratkaisuista paranisi, ja alalla liikkuvan rahan määrän kasvaessa palveluiden tuottajien olisi pakko ruveta kilpailemaan laadulla entistä enemmän, joka taas johtaisi palveluiden ja teknologian kehittymiseen.