Tuotekehitys Scandicilla : Superior Extra -projekti
Korhonen, Hanna (2012)
Korhonen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518480
Tiivistelmä
Yksi tavallisimpia tuotekehityksen syitä on myynnin lisääminen. Tuotetarjontaa kasvattamalla tai uudistamalla yritys voi pyrkiä vastamaan asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Eräs tehokkaimpia tuotekehityksen työkaluja on testata tuotteita oikeilla asiakkailla ja henkilökunnalla. Tärkeää on myös muistaa kehittää tuotteiden lisäksi koko palveluprosessia ja varmistaa, että myyntihenkilökunta saa riittävän perehdytyksen. Yrityksen ja sen kilpailijoiden tarjonnan tunteva myyjä osaa esitellä tuotteiden parhaat puolet ja korostaa niitä ominaisuuksia, jotka vastaavat erityisen hyvin tietyn asiakkaan toiveita.
Scandic Hotels toteutti keväällä 2012 huonetyyppimuutoksen, jossa ketjun jokaisessa hotellissa osa superior-luokan huoneista muutettiin pysyvästi superior extra -huoneiksi. Huonetyyppimuutosta edelsi laaja ennakkotutkimus, jossa haastateltiin sekä asiakkaita että hotelli- ja myyntihenkilökuntaa. Haastatteluiden perusteella luotiin huonetyyppi, jota testattiin kahdella pilottijaksolla 14:ssa Scandic-hotellissa. Pilottijaksojen aikana saatujen palautteiden pohjalta uusi huonetyyppi kehitettiin lopulliseen muotoonsa ja informaatiota alettiin toimittaa hotelleille. Jokaiselle hotellille valittiin projektinjohtaja, joka huolehti tiedon jakamisesta hotellin eri osastoille.
Kaiken kaikkiaan Scandic valmistautui huonetyyppimuutokseen huolellisesti. Uuden huonetyypin suunnittelu ja siihen liittyvät ennakkotutkimukset toteutettiin tiiviissä yhteistyössä mainostoimisto 358:n kanssa. Asiakkaiden ja henkilökunnan näkemykset otettiin huomioon ja informaation jakaminen hotelleille aloitettiin hyvissä ajoin ennen huonetyyppimuutosta. Hotelli- ja myyntihenkilökunta olivat tyytyväisiä saamansa tiedon määrään ja mahdollisuuksiinsa hankkia lisätietoa uudesta huonetyypistä. Sen sijaan huonetyyppimuutoksen yhteydessä lanseeratun lisämyyntiohjeistuksen tulokset jäivät toivottua heikommiksi.
Scandic Hotels toteutti keväällä 2012 huonetyyppimuutoksen, jossa ketjun jokaisessa hotellissa osa superior-luokan huoneista muutettiin pysyvästi superior extra -huoneiksi. Huonetyyppimuutosta edelsi laaja ennakkotutkimus, jossa haastateltiin sekä asiakkaita että hotelli- ja myyntihenkilökuntaa. Haastatteluiden perusteella luotiin huonetyyppi, jota testattiin kahdella pilottijaksolla 14:ssa Scandic-hotellissa. Pilottijaksojen aikana saatujen palautteiden pohjalta uusi huonetyyppi kehitettiin lopulliseen muotoonsa ja informaatiota alettiin toimittaa hotelleille. Jokaiselle hotellille valittiin projektinjohtaja, joka huolehti tiedon jakamisesta hotellin eri osastoille.
Kaiken kaikkiaan Scandic valmistautui huonetyyppimuutokseen huolellisesti. Uuden huonetyypin suunnittelu ja siihen liittyvät ennakkotutkimukset toteutettiin tiiviissä yhteistyössä mainostoimisto 358:n kanssa. Asiakkaiden ja henkilökunnan näkemykset otettiin huomioon ja informaation jakaminen hotelleille aloitettiin hyvissä ajoin ennen huonetyyppimuutosta. Hotelli- ja myyntihenkilökunta olivat tyytyväisiä saamansa tiedon määrään ja mahdollisuuksiinsa hankkia lisätietoa uudesta huonetyypistä. Sen sijaan huonetyyppimuutoksen yhteydessä lanseeratun lisämyyntiohjeistuksen tulokset jäivät toivottua heikommiksi.