Esimies työhyvinvoinnin edistäjänä : case hotelli Scandic Julia
Myllykylä, Karoliina (2012)
Myllykylä, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518466
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnilla tarkoitetaan työnteon mielekkyyttä ja sujuvuutta turvallisessa, terveyttä edistävässä ja työuraa tukevassa työympäristössä ja työyhteisössä. Vaikka vastuu työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja kehittämisestä kuuluu niin esimiehille kuin alaisillekin, erityisesti esimiehillä on merkittävä rooli työyhteisön hyvinvoinnin rakentamisessa. Työhyvinvoinnin edistämisellä on positiivinen vaikutus niin organisaatiotasolla kuin työyhteisö- ja yksilötasollakin. Tässä opinnäytetyössä keskitytään erityisesti esimiehen velvollisuuksiin ja mahdollisuuksiin edistää työyhteisönsä hyvinvointia. Scandic Hotels on majoitus- ja kokouspalveluja tarjoava hotelliketju, jolla on 161 toimipistettä ympäri Eurooppaa. Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan haastattelun keinoin Turussa sijaitsevan Scandic Julian henkilökunnan työhyvinvoinnin tilaa sekä työntekijöiden kokemuksia esimiestensä toiminnasta työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena on kerätä laadullista tietoa henkilökunnan hyvinvoinnin tilasta haastattelemalla sekä alaisia että esimiehiä. Hotelli Scandic Julian henkilökunnalle toteutetut haastattelut osoittavat, että työhyvinvoinnin tila Scandic Juliassa on hyvällä tasolla. Tulosten perusteella haastateltavat viihtyvät työpaikalla ja kokevat esimiestyön oikeudenmukaisena. Esimiehet pyrkivät edistämään alaistensa hyvinvointia muun muassa työvuorosuunnittelulla. Tässä opinnäytetyössä haastattelujen avulla kerättyjä tuloksia Scandic Julian hyvinvoinnin tilasta peilataan niihin työhyvinvointia tukeviin tekijöihin, joita kehittämällä voidaan parantaa henkilöstön hyvinvointia entisestään. Kerätystä aineistosta tehtyjen päätelmien perusteella toimeksiantajalle tarjotaan konkreettisia ehdotuksia työyhteisön hyvinvoinnin tukemiseen, jotka liittyvät muuan muassa järjestettävään virkistystoimintaan, palkitsemiseen sekä osastojen välisen viestinnän kehittämiseen. Opinnäytetyöni loppuosassa esitellään työhyvinvoinnin eri kehittämismalleja esimiestyön tukena. Kehittämismallit auttavat esimiehiä edistämään työyhteisönsä hyvinvointia, millä on myönteinen vaikutus myös yrityksen tulokseen. Hotelli Scandic Juliassa kehitysmallien hyödyntäminen osana esimiestyötä takaa yritykselle paremmat edellytykset hyvän työhyvinvoinnin ylläpitämiselle. Tässä opinnäytetyössä perehdytään erityisesti varhaisen puuttumisen ja Investors in People-kehittämismalleihin.