"Sen liikkeen...muistan kun tässä niitä harjoiteltiin..." : Potilassiirtojen ergonomiaa
Jämsä, Kirsi (2012)
Jämsä, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitin Etelä-Savon sairaanhoitopiirin toimeksiannosta, minkälaisia asioita hoitohenkilökunta tuo esille potilaiden siirroista, ymmärretäänkö ergonomiset työskentelytavat tärkeäksi osaksi omaa työtä ja miten koulutuksissa saatu tieto ergonomisista potilassiirtotavoista siirtyy käytännön työhön. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää potilassiirtojen koulutusta ja toi-mintaa suunniteltaessa. Lisäksi syvennän omaa tietotaitoani aiheesta.
Käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla yksilö- ja ryhmähaastatteluilla hoito-henkilökuntaa ja analysoin sisällönanalyysin avulla haastatteluista keräämäni aineiston. Suunnit-telin haastattelua ohjaavat kysymykset teema-alueista ja niiden avulla myös luokittelin aineiston. Teema-alueet ja haastattelujen kysymykset nousevat tutkimuksen teoriasta ja tuloksia arvioidaan teoriataustaa vasten.
Tutkimustulosten mukaan ammatillisessa koulutuksessa ei omaksuta ergonomisia potilassiirtotekniikoita ja työelämässä ne on unohdettu ottaa esille perehdytyksessä, vaikka koulutuksia järjestetäänkin vuosittain. Suunnitelmallisuus ja hoitoympäristön järjestäminen ergonomiseksi unohtuvat ja apuvälineiden käyttö on puutteellista. Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutusta ei ollut suorittanut kukaan haastatelluista. Potilaan voimavaroja ei hyödynnetä tehokkaasti. Kiire ja tilojen sekä apuvälineiden puutteet mainitaan ergonomiaa estävinä tekijöinä. Potilaiden entistä korkeampi ikä, lisääntynyt koko ja avuntarve ovat muutoksia verrattuna aiempaan. Myös hoitohenkilökunnan oma ikääntyminen koetaan haasteeksi. Ergonomia koetaan tärkeäksi, mutta käy-tännön työssä ergonominen potilassiirtotekniikka ei usein toteudu. Muutoksia ja kehittämistä on ollut paljon, potilassiirtojen ergonomisuuden kehittäminen on jäänyt muiden kehityskohteiden varjoon
Käytin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla yksilö- ja ryhmähaastatteluilla hoito-henkilökuntaa ja analysoin sisällönanalyysin avulla haastatteluista keräämäni aineiston. Suunnit-telin haastattelua ohjaavat kysymykset teema-alueista ja niiden avulla myös luokittelin aineiston. Teema-alueet ja haastattelujen kysymykset nousevat tutkimuksen teoriasta ja tuloksia arvioidaan teoriataustaa vasten.
Tutkimustulosten mukaan ammatillisessa koulutuksessa ei omaksuta ergonomisia potilassiirtotekniikoita ja työelämässä ne on unohdettu ottaa esille perehdytyksessä, vaikka koulutuksia järjestetäänkin vuosittain. Suunnitelmallisuus ja hoitoympäristön järjestäminen ergonomiseksi unohtuvat ja apuvälineiden käyttö on puutteellista. Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutusta ei ollut suorittanut kukaan haastatelluista. Potilaan voimavaroja ei hyödynnetä tehokkaasti. Kiire ja tilojen sekä apuvälineiden puutteet mainitaan ergonomiaa estävinä tekijöinä. Potilaiden entistä korkeampi ikä, lisääntynyt koko ja avuntarve ovat muutoksia verrattuna aiempaan. Myös hoitohenkilökunnan oma ikääntyminen koetaan haasteeksi. Ergonomia koetaan tärkeäksi, mutta käy-tännön työssä ergonominen potilassiirtotekniikka ei usein toteudu. Muutoksia ja kehittämistä on ollut paljon, potilassiirtojen ergonomisuuden kehittäminen on jäänyt muiden kehityskohteiden varjoon