Kilpailujen vaikutus työntekijöiden motivaatioon : Gigantti Oy
Kuntonen, Marina (2012)
Kuntonen, Marina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mikä vaikutus myyntikilpailuilla on työntekijöiden motivaatioon. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Gigantti Oy. Tutkimusongelmana oli selvittää, vaikuttavatko myyntikilpailut erikoistavarayrityksen kassatyöntekijöiden työmotivaatioon sekä miten kilpailut tulisi organisoida, jotta ne motivoisivat kaikkia työntekijöitä parempiin suorituksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Gigantin kassatyöntekijöiden työmotivaatiota myyntikilpailujen avullla. Tarkoituksena kartoittaa kassahenkilökunnan mielikuvia kilpailuista motivointitekijänä sekä selvittää mitkä asiat parantavat kassatyöntekijöiden työmotivaatiota. Tutkimus toteuttiin elokuussa 2012 sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kesä –ja heinäkuun 2012 aikana järjestettiin vakuutus- ja rahoituskilpailu Gigantti Oy:n kassahenkilökunnalle. Kilpailun päätyttyä kassahenkilökunnalle lähetettiin sähköinen kyselylomake saatekirjeen kera liittyen myyntikilpailuun ja työmotivaatioon. Perusjoukkona oli Gigantin ketjun tavaratalojen kassahenkilökunta, joita on noin 85 henkilöä. Kyselylomake lähetettiin kaikille kassatyöntekijöille ja kyselylomakkeeseen vastasi 74 kassatyöntekijää, jolloin vastausprosentiksi saatiin 87%.
Tutkimuksen mukaan Gigantin kassatyöntekijät motivoituvat myyntikilpailuista. Tutkimuksessa esiin nousi palkinnon tärkeys sekä kilpailujen organisointi. Gigantin tulisi kehittää myyntikilpailuja suunnittelemalla tarkoin jaettavat palkinnot, jotta ne motivoisivat kaikkia työntekijöitä. Kilpailut tulisi organisoida niin, että kaikilla työntekijöillä olisi mahdollisuus voittoon. Huolehtimalla tasapuolisista osallistumis- ja voittomahdollisuuksista yritys saa myyntikilpailuista parhaimman mahdollisen hyödyn.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kesä –ja heinäkuun 2012 aikana järjestettiin vakuutus- ja rahoituskilpailu Gigantti Oy:n kassahenkilökunnalle. Kilpailun päätyttyä kassahenkilökunnalle lähetettiin sähköinen kyselylomake saatekirjeen kera liittyen myyntikilpailuun ja työmotivaatioon. Perusjoukkona oli Gigantin ketjun tavaratalojen kassahenkilökunta, joita on noin 85 henkilöä. Kyselylomake lähetettiin kaikille kassatyöntekijöille ja kyselylomakkeeseen vastasi 74 kassatyöntekijää, jolloin vastausprosentiksi saatiin 87%.
Tutkimuksen mukaan Gigantin kassatyöntekijät motivoituvat myyntikilpailuista. Tutkimuksessa esiin nousi palkinnon tärkeys sekä kilpailujen organisointi. Gigantin tulisi kehittää myyntikilpailuja suunnittelemalla tarkoin jaettavat palkinnot, jotta ne motivoisivat kaikkia työntekijöitä. Kilpailut tulisi organisoida niin, että kaikilla työntekijöillä olisi mahdollisuus voittoon. Huolehtimalla tasapuolisista osallistumis- ja voittomahdollisuuksista yritys saa myyntikilpailuista parhaimman mahdollisen hyödyn.