Markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Kurvi, Salla (2012)
Kurvi, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Best Western Premier Hotel Katajanokan markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Työn tuloksena on suunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä myyntiä ja kasvattaa tunnettuutta. Markkinointiviestinnän kehittäminen sosiaalisessa mediassa rakentuu markkinointiviestinnän, sosiaalisen median ja markkinointiviestinnän suunnitelman ympärille.
Kohdeorganisaatio Best Western Premier Hotel Katajanokka on historiallinen, modernisoitu hotelli vankilamiljöössä. Hotelli tarjoaa majoitus-, kokous-, ja ravintolapalveluita yksityis- ja yritysasiakkaille. Hotellina Best Western Premier Hotel Katajanokka on toiminut vuodesta 2007 lähtien toimien tätä ennen Helsingin lääninvankilana. Historiallinen tausta näkyy vahvasti hotellin tarjoamissa palveluissa sekä viestinnässä. Hotelli Katajanokka kuuluu kansainväliseen Best Western –ketjuun.
Markkinointiviestinnän kehittämisprojekti aloitettiin yrityksen sisäisillä haastatteluilla, joilla luotiin raamit sosiaalisen median suunnitelmaa varten. Teemoina olivat sosiaalisen median historia, asiakaskohderyhmät, sosiaalisen median tämänhetkinen käyttö ja näkyvyys sekä tavoitteet. Kehitysideoita varten benchmarkattiin kolmea kilpailevaa yritystä; Fazeria, Hotel GLO:ta ja Klaus K:ta. Kaikilla näillä yrityksillä on Facebook-, Twitter- ja Pinterest –profiilit ja niiden sisältöä seurattiin elokuussa vuosi taaksepäin. Tutkittavia asioita olivat profiilin sisältö, päivitykset ja päivitysten tiheys.
Benchmarkingin ja haastattelujen pohjalta muotoutui sosiaalisen median suunnitelma, jonka pyrkimyksenä on olla linjassa Hotelli Katajanokan muun markkinointiviestinnän kanssa. Tärkeiksi tekijöiksi nousivat rentous sekä kapasiteetin ja ajankäytön tuomat vaatimukset. Benchmarkingin avulla saatiin kehitysideoita, uusia käyttömahdollisuuksia eri kanaville sekä keinoja asiakkaiden osallistamiseen. Suunnitelmaan luotiin jaottelu käytettäviä kanavia varten ja pääkanaviksi nousivat Facebook ja Twitter. Tukikanaviksi muotoutuivat Pinterest ja blogit.
Kohdeorganisaatio Best Western Premier Hotel Katajanokka on historiallinen, modernisoitu hotelli vankilamiljöössä. Hotelli tarjoaa majoitus-, kokous-, ja ravintolapalveluita yksityis- ja yritysasiakkaille. Hotellina Best Western Premier Hotel Katajanokka on toiminut vuodesta 2007 lähtien toimien tätä ennen Helsingin lääninvankilana. Historiallinen tausta näkyy vahvasti hotellin tarjoamissa palveluissa sekä viestinnässä. Hotelli Katajanokka kuuluu kansainväliseen Best Western –ketjuun.
Markkinointiviestinnän kehittämisprojekti aloitettiin yrityksen sisäisillä haastatteluilla, joilla luotiin raamit sosiaalisen median suunnitelmaa varten. Teemoina olivat sosiaalisen median historia, asiakaskohderyhmät, sosiaalisen median tämänhetkinen käyttö ja näkyvyys sekä tavoitteet. Kehitysideoita varten benchmarkattiin kolmea kilpailevaa yritystä; Fazeria, Hotel GLO:ta ja Klaus K:ta. Kaikilla näillä yrityksillä on Facebook-, Twitter- ja Pinterest –profiilit ja niiden sisältöä seurattiin elokuussa vuosi taaksepäin. Tutkittavia asioita olivat profiilin sisältö, päivitykset ja päivitysten tiheys.
Benchmarkingin ja haastattelujen pohjalta muotoutui sosiaalisen median suunnitelma, jonka pyrkimyksenä on olla linjassa Hotelli Katajanokan muun markkinointiviestinnän kanssa. Tärkeiksi tekijöiksi nousivat rentous sekä kapasiteetin ja ajankäytön tuomat vaatimukset. Benchmarkingin avulla saatiin kehitysideoita, uusia käyttömahdollisuuksia eri kanaville sekä keinoja asiakkaiden osallistamiseen. Suunnitelmaan luotiin jaottelu käytettäviä kanavia varten ja pääkanaviksi nousivat Facebook ja Twitter. Tukikanaviksi muotoutuivat Pinterest ja blogit.