Learnability in the iOS and WinPhone Guidelines for Mobile Applications Developers
Kawamura, Mikael (2012)
Kawamura, Mikael
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418387
Tiivistelmä
Nykyään moni omistaa älypuhelimen. Nämä älypuhelimet ovat käytännössä pieniä tietokoneita, ja niitä käytetään moneen muuhunkin asiaan kuin puheluihin. Älypuhelimien sovellukset ovatkin käyttökelpoisia monissa tilanteissa.
Käytettävyys on aihe, joka on ollut kovasti pinnalla keskustelussa älypuhelimien ominaisuuksista viime aikoina. Tässä opinnäytetyössä käytettävyys on rajattu opitta-vuuteen. Selkeän määritelmän puutteessa muodostimme pedagogisia oppimisteorioita apuna käyttäen konstruktion eli analyysityökalun, jolla lähdimme mittaamaan opitta-vuutta.
Materiaalin, johon sovellamme analyysityökalua, rajasimme kahteen yleisessä käytössä olevaan sovelluskehitysaineistoon: Applen ja Microsoftin internetissä tarjoamaan älypuhelinsovellusten kehittämisessä avuksi käytettävään guideline-materiaaliin.
Lopputuloksena syntyi raportti tämänhetkisestä tilanteesta sovelluskehityksen ohjeis-tamisessa. Toivottavasti tämä opinnäytetyö kulkeutuu ohjelmistokehittäjien käsiin. Hyvät ja käytettävät sovellukset rikastuttavat älypuhelimien ekosysteemejä, ja tuovat merkittävää lisäarvoa kyseisille laitteille. The purpose of this thesis was to investigate the learnability in the developer guidelines for mobile device applications. The developer guidelines that were looked into were those of iOS’s and WinPhone’s.
A topic that is extensively discussed, in respect of smartphone application development, is usability. In this thesis, usability is restricted to one feature: learnability. Because there is no precise definition to what learnability in software development is, var-ious learning theories were used to form a construct that was used as a measuring tool of learnability.
The application developer guidelines to which the measuring tool was used, were re-stricted to those of the two major smartphone operating systems manufacturers’, Ap-ple’s and Microsoft’. These guidelines are provided on the companies’ websites.
The results of the thesis reflected the current situation in which the application developers are. Hopefully this thesis contributes to the guidelines for application developers thus enriching the device ecosystems even further with more learnable applications.
Käytettävyys on aihe, joka on ollut kovasti pinnalla keskustelussa älypuhelimien ominaisuuksista viime aikoina. Tässä opinnäytetyössä käytettävyys on rajattu opitta-vuuteen. Selkeän määritelmän puutteessa muodostimme pedagogisia oppimisteorioita apuna käyttäen konstruktion eli analyysityökalun, jolla lähdimme mittaamaan opitta-vuutta.
Materiaalin, johon sovellamme analyysityökalua, rajasimme kahteen yleisessä käytössä olevaan sovelluskehitysaineistoon: Applen ja Microsoftin internetissä tarjoamaan älypuhelinsovellusten kehittämisessä avuksi käytettävään guideline-materiaaliin.
Lopputuloksena syntyi raportti tämänhetkisestä tilanteesta sovelluskehityksen ohjeis-tamisessa. Toivottavasti tämä opinnäytetyö kulkeutuu ohjelmistokehittäjien käsiin. Hyvät ja käytettävät sovellukset rikastuttavat älypuhelimien ekosysteemejä, ja tuovat merkittävää lisäarvoa kyseisille laitteille.
A topic that is extensively discussed, in respect of smartphone application development, is usability. In this thesis, usability is restricted to one feature: learnability. Because there is no precise definition to what learnability in software development is, var-ious learning theories were used to form a construct that was used as a measuring tool of learnability.
The application developer guidelines to which the measuring tool was used, were re-stricted to those of the two major smartphone operating systems manufacturers’, Ap-ple’s and Microsoft’. These guidelines are provided on the companies’ websites.
The results of the thesis reflected the current situation in which the application developers are. Hopefully this thesis contributes to the guidelines for application developers thus enriching the device ecosystems even further with more learnable applications.