Sisäisen tarkastuksen tuotteistamissuunnitelma Idman Vilén Grant Thornton Oy:lle
Savio, Jussi (2012)
Savio, Jussi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajalla on vahva kokemus omistajayrittäjävetoisten yritysten tilintarkastuksesta, veroneuvonnasta sekä yritysjärjestely- ja muista asiantuntijapalveluista. Tilintarkastusmarkkinat ovat viime vuosina olleet melkoisten muutospaineiden alla ja yleinen suuntaus onkin ollut, että tilintarkastuspalkkiot ovat laskussa, joka on yksi syy siihen, että tilintarkastusyhteisöt ovat laajentaneet palvelujaan. Monilla tilintarkastusyhteisöillä onkin nykyään palveluvalikoimassaan sisäinen tarkastus, jonka tarve on kasvanut yrityksien kasvaessa ja niiden toimintojen monimutkaistuessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa toimeksiantajan palveluvalikoimaan sisäisen tarkastuksen palvelu, joka on dokumentoitu myynnin, markkinoinnin ja toteutuksen perustaksi. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyössä tutkittiin palvelun toteuttamiseksi vaadittavia resursseja ja palveluprosessin yleistä kulkua. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, jossa haastattelujen avulla selvitettiin, mitä on otettava erityisesti huomioon palvelun perustamisessa ja käytännön toteutuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sisäisen tarkastuksen tuotteistamissuunnitelma, joka sisältää uuden palvelun kuvauksen ja perustan palvelun markkinoinnille, myynnille ja käytännön toteutukselle. Tuotteistamissuunnitelma on hyvä apuväline, kun aloitetaan palvelun markkinointi ja palvelun kannalta olennaisten työvälineiden ja –menetelmien laadintaprosessi. Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sisäinen tarkastus vaatii laajaa asiantuntemusta ja osaamista. Koska kyseessä on toimeksiantajalle uusi palvelu, markkinoille lanseeraamisen onnistumiseksi on kiinnitettävä erityistä huomiota riittävään asiantuntijuuteen, työmenetelmiin ja palvelun markkinointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa toimeksiantajan palveluvalikoimaan sisäisen tarkastuksen palvelu, joka on dokumentoitu myynnin, markkinoinnin ja toteutuksen perustaksi. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyössä tutkittiin palvelun toteuttamiseksi vaadittavia resursseja ja palveluprosessin yleistä kulkua. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, jossa haastattelujen avulla selvitettiin, mitä on otettava erityisesti huomioon palvelun perustamisessa ja käytännön toteutuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sisäisen tarkastuksen tuotteistamissuunnitelma, joka sisältää uuden palvelun kuvauksen ja perustan palvelun markkinoinnille, myynnille ja käytännön toteutukselle. Tuotteistamissuunnitelma on hyvä apuväline, kun aloitetaan palvelun markkinointi ja palvelun kannalta olennaisten työvälineiden ja –menetelmien laadintaprosessi. Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sisäinen tarkastus vaatii laajaa asiantuntemusta ja osaamista. Koska kyseessä on toimeksiantajalle uusi palvelu, markkinoille lanseeraamisen onnistumiseksi on kiinnitettävä erityistä huomiota riittävään asiantuntijuuteen, työmenetelmiin ja palvelun markkinointiin.