Sosiaalinen media osana rautakaupan markkinointiviestintää
Pesälä, Joona (2012)
Pesälä, Joona
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418320
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointiviestinnän eri osa-alueet ja niiden tämänhetkinen toteutus yrityksessä. Lisäksi tietoperustassa tutustutaan markkinointiviestintään sosiaalisessa mediassa ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tietoperusta on koottu markkinointiviestintään ja sosiaaliseen mediaan liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja internet-sivuista. Tilastollisella asiakaskyselyllä selvitettiin yrityksen mainonnan toimivuutta. Tärkeintä kyselyssä oli selvittää asiakkaiden kiinnostusta ja kokemuksia sosiaalisesta mediasta markkinointiviestinnän kanavana. Yrityksen johtohenkilöille ja myymäläpäälliköille toteutettiin sähköpostikysely, jonka avulla selvitettiin yrityksen markkinointiviestinnän tämän hetkistä tilannetta. Lisäksi kilpailijaseurannalla selvitettiin, miten rautakaupanalan toimijat käyttävät Facebookkia markkinointiviestinnässään. Kehittämisehdotuksissa käydään läpi mainonnan suunnittelua ja budjetointia. Lisäksi mietitään palautejärjestelmän kehittämistä. Kehittämisehdotuksissa päädyttiin valitsemaan Facebook ja YouTube yrityksen sosiaalisen median kanaviksi. Sosiaalisen median käyttösuunnitelman sisältämiä asioita käydään läpi Facebookin kannalta.