Terveydenhoitaja nuoren tytön itsetunnon ja vuorovaikutuksen tukijana
Kotaniemi, Niina; Leino, Elisa (2012)
Kotaniemi, Niina
Leino, Elisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418311
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten tyttöjen itsetuntoa. Työ toteutettiin yhteistyössä Tampereen Tyttöjen Talon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa terveydenhoitajan työhön lisää tietoa nuorten tyttöjen itsetunnosta ja sen tukemisesta. Tarkoitus oli selvittää millaisia vaikutuksia sosiaalisilla paineilla mahdollisesti on nuorten tyttöjen itsetuntoon ja millaista tukea tytöt toivoivat terveydenhoitajalta itsetunnon vahvistamiseen. Työtä varten haastateltiin kuutta Tampereen Tyttöjen Talon asiakasta. Tutkimustehtäviksi muodostuivat seuraavat kysymykset: Millaiseksi nuoret tytöt kokivat itsetun-tonsa, vaikuttiko koettuun itsetuntoon tyttöjen rooli ystäväpiirissä, vaikuttiko koettuun itsetuntoon tyttöjen sosiaaliset suhteet eri tilanteissa, ja millaista tukea tytöt toivoivat terveydenhoitajalta itsetunnon vahvistamiseen. Kerätty aineisto käsiteltiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyöhön liitettiin haastattelujen tulosten pohjalta toimintapäivä, joka toimi kehittämistehtävänä.
Haastatteluissa tytöt kuvailivat itsetuntonsa heikosta kohtalaiseksi. Itsetunnon kuvailtiin vaihtelevan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Ystävien tukijana oleminen nosti itsetuntoa, mutta vaikutus saattoi myös muuttua laskevaksi, jos ystävän vaatimukset kuormittivat liikaa. Ystäviltä saatu positiivinen palaute saattoi vahvistaa ja negatiivinen heikentää itsetuntoa. Terveydenhoitajalta tytöt toivoivat kannustusta ja tarvittaessa ohjausta muulle ammattiauttajalle tai esimerkiksi vertaisryhmään.
Haastattelujen ja kirjallisuuden pohjalta voitiin todeta, että itsetunnon ja vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää ottaa huomioon ihmisen kaikissa elämänvaiheissa. Todettiin, että jatkossa on hyvä selvittää millaisia keinoja terveydenhoitajat käyttävät itsetunnon tukemiseen ja miten itsetunto- ja vuorovaikutusongelmat näkyvät vastaanotolla. Jatkotutkimusaiheeksi nousi myös mahdolliset erot ystävien itsetunnolle antaman tuen merkityksessä silloin, kun ystäviä tavataan kasvotusten tai internetin välityksellä.
Haastatteluissa tytöt kuvailivat itsetuntonsa heikosta kohtalaiseksi. Itsetunnon kuvailtiin vaihtelevan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Ystävien tukijana oleminen nosti itsetuntoa, mutta vaikutus saattoi myös muuttua laskevaksi, jos ystävän vaatimukset kuormittivat liikaa. Ystäviltä saatu positiivinen palaute saattoi vahvistaa ja negatiivinen heikentää itsetuntoa. Terveydenhoitajalta tytöt toivoivat kannustusta ja tarvittaessa ohjausta muulle ammattiauttajalle tai esimerkiksi vertaisryhmään.
Haastattelujen ja kirjallisuuden pohjalta voitiin todeta, että itsetunnon ja vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää ottaa huomioon ihmisen kaikissa elämänvaiheissa. Todettiin, että jatkossa on hyvä selvittää millaisia keinoja terveydenhoitajat käyttävät itsetunnon tukemiseen ja miten itsetunto- ja vuorovaikutusongelmat näkyvät vastaanotolla. Jatkotutkimusaiheeksi nousi myös mahdolliset erot ystävien itsetunnolle antaman tuen merkityksessä silloin, kun ystäviä tavataan kasvotusten tai internetin välityksellä.