Verotiliosaaminen ja sen parantaminen : Case: Merokas Ky Mikkelin asiakkaat
Lyyra, Heidi (2012)
Lyyra, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia valitun ryhmän Verotilipalvelun käyttöaktiivisuutta sekä osaamista sen eri osa-alueilla. Lisäksi haluttiin selvittää, ovatko asiakkaat tyytyväisiä tilitoimiston nykyiseen tapaan hoitaa heidän veroasioitaan ja jos eivät ole, kuinka palvelua voidaan kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkittavaksi ryhmäksi valittiin toimeksiantajana toimivan Merokas Ky:n Mikkelin toimiston verotiliä käyttävät kirjanpitoasiakkaat. Tutkimuksen pääongelmana on Merokas Ky:n asiakkaiden verotiliosaamisen selvittäminen ja alaongelmana tilitoimiston palveluiden kehittäminen vastaamaan asiakkaiden verotukseen liittyviä tarpeita.
Tutkimusaineiston hankinta toteutettiin tilitoimiston asiakkaille sähköisesti lähetettävällä Webropol-kyselyllä. Kyselyn kohderyhmänä olivat 43 asiakkaan yritykset, joista 29 vastasi kyselyyn. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa määrällistä tutkimusmenetelmää mutta mielipiteiden ilmaisemista varten kyselyssä oli kuitenkin myös laadullisia avoimia kysymyksiä. Saadun aineiston analysoimiseen käytettiin SPSS-ohjelmaa sekä Exceliä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa vastaajista ei käytä verotiliä eikä koe osaavansa käyttää sen palveluita. Eniten verotilin toiminnoista käytetään verotiliotteen lukemista ja tulostamista. Tulosten mukaan tilitoimiston palveluihin ja nykyiseen veroraportointiin ollaan tyytyväisiä mutta lähes kaikki kuitenkin kokivat ainakin jonkun raportoinnin kehitysehdotuksista hyödylliseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat tarvitsevat nykyistä enemmän tukea niin verotilin käyttöön kuin yleensäkin verotukseen liittyen. Tilitoimiston rooli veroasioiden hoidossa on suuri, joten entistä parempaa kommunikointia yrittäjän kanssa tarvitaan. Voidaan myös olettaa, että asiakkaiden puutteelliset verotiedot vaikeuttavat yrityksen kirjanpitoa, mikä aiheuttaa yritykselle lisäkuluja.
Tutkimusaineiston hankinta toteutettiin tilitoimiston asiakkaille sähköisesti lähetettävällä Webropol-kyselyllä. Kyselyn kohderyhmänä olivat 43 asiakkaan yritykset, joista 29 vastasi kyselyyn. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa määrällistä tutkimusmenetelmää mutta mielipiteiden ilmaisemista varten kyselyssä oli kuitenkin myös laadullisia avoimia kysymyksiä. Saadun aineiston analysoimiseen käytettiin SPSS-ohjelmaa sekä Exceliä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa vastaajista ei käytä verotiliä eikä koe osaavansa käyttää sen palveluita. Eniten verotilin toiminnoista käytetään verotiliotteen lukemista ja tulostamista. Tulosten mukaan tilitoimiston palveluihin ja nykyiseen veroraportointiin ollaan tyytyväisiä mutta lähes kaikki kuitenkin kokivat ainakin jonkun raportoinnin kehitysehdotuksista hyödylliseksi.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat tarvitsevat nykyistä enemmän tukea niin verotilin käyttöön kuin yleensäkin verotukseen liittyen. Tilitoimiston rooli veroasioiden hoidossa on suuri, joten entistä parempaa kommunikointia yrittäjän kanssa tarvitaan. Voidaan myös olettaa, että asiakkaiden puutteelliset verotiedot vaikeuttavat yrityksen kirjanpitoa, mikä aiheuttaa yritykselle lisäkuluja.