Yhdessäolon suuria pieniä ihmeitä : työkirja lapsiperheille vuorovaikutuksen tueksi
Kosonen, Anni; Salonen, Päivi; Vehmanen, Laura (2012)
Kosonen, Anni
Salonen, Päivi
Vehmanen, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418274
Tiivistelmä
Turun ensi- ja turvakoti ry toteuttaa Vuorovaikutuskylpy-projektia vuosina 2010-2013. Projektin tarkoituksena on tukea vanhemman ja 0-3-vuotiaan lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta. Projektissa mukana olevilla perheillä on erilaisia vuorovaikutukseen liittyviä haasteita.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tuotimme Vuorovaikutuskylpy-projektin työparin käyttöön työkirjan, jota hyödyntämällä voidaan tukea lapsiperheiden varhaista vuorovaikutusta. Tavoitteena on kehittää vanhemman reflektointikykyä eli taitoa asettua ajatuksen tasolla oman lapsensa asemaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lapsen normaalikehityksestä, varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä kiintymyssuhteen ja reflektiivisyyden merkityksestä. Työkirja on rakennettu teoriatiedon pohjalta.
Työkirja sisältää sekä tietoa että tehtäviä ja pohdintoja 0-18 kuukauden ikäisen lapsen varhaisesta kehityksestä. Se koostuu neljästä aihealueesta, jotka ovat Liikunnan iloa, Leikin riemua, Kohti omatoimisuutta ja Aistien ja tunteiden aallokossa. Tehtävät on kohdistettu aihealueiden sisällä neljään eri ikäkauteen, jotka ovat 0-4, 5-8, 9-12 ja 13-18 kuukautta. Kohti omatoimisuutta –osion sivut alkavat vasta 5-8 kuukauden ikäisestä lapsesta. Työkirjassa on aihealueisiin liittyviä sivuja, joita työpari voi antaa asiakasperheille kotona hyödynnettäviksi.
Tehtävät ja pohdinnat auttavat vanhempia tutustumaan paremmin lapseensa ja hänen käyttäytymistään ohjaaviin tuntemuksiin, aikomuksiin ja toiveisiin. Lisäksi tehtävät auttavat vanhempia miettimään omia kokemuksiaan ja tunteitaan heidän toimiessaan lapsensa kanssa.
Toiminnallisena opinnäytetyönä tuotimme Vuorovaikutuskylpy-projektin työparin käyttöön työkirjan, jota hyödyntämällä voidaan tukea lapsiperheiden varhaista vuorovaikutusta. Tavoitteena on kehittää vanhemman reflektointikykyä eli taitoa asettua ajatuksen tasolla oman lapsensa asemaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu lapsen normaalikehityksestä, varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä kiintymyssuhteen ja reflektiivisyyden merkityksestä. Työkirja on rakennettu teoriatiedon pohjalta.
Työkirja sisältää sekä tietoa että tehtäviä ja pohdintoja 0-18 kuukauden ikäisen lapsen varhaisesta kehityksestä. Se koostuu neljästä aihealueesta, jotka ovat Liikunnan iloa, Leikin riemua, Kohti omatoimisuutta ja Aistien ja tunteiden aallokossa. Tehtävät on kohdistettu aihealueiden sisällä neljään eri ikäkauteen, jotka ovat 0-4, 5-8, 9-12 ja 13-18 kuukautta. Kohti omatoimisuutta –osion sivut alkavat vasta 5-8 kuukauden ikäisestä lapsesta. Työkirjassa on aihealueisiin liittyviä sivuja, joita työpari voi antaa asiakasperheille kotona hyödynnettäviksi.
Tehtävät ja pohdinnat auttavat vanhempia tutustumaan paremmin lapseensa ja hänen käyttäytymistään ohjaaviin tuntemuksiin, aikomuksiin ja toiveisiin. Lisäksi tehtävät auttavat vanhempia miettimään omia kokemuksiaan ja tunteitaan heidän toimiessaan lapsensa kanssa.