Videosuunnittelija interaktiivisena teatterintekijänä : Videovisualisointien luonnostelusta yhdessä esiintyjän kanssa interaktiivisen tekniikan keinoin
Leskinen, Satu (2012)
Leskinen, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418269
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni muodostuu interaktiivisen tekniikan hyödyntämiseen liittyvästä tutkimuksesta sekä sen kirjallisesta raportoinnista. Päätavoitteeni oli selvittää, miten interaktiivista teknologiaa voidaan hyödyntää videoprojisointien yhteiseen, harjoittelutilanteessa tapahtuvaan luonnosteluun videosuunnittelijan ja esiintyjän välillä. Suorittaessani kansainvälistä harjoittelua keväällä 2012 Utrechtin Media and Performance Laboratoryssa minulle tarjoutui tilaisuus hyödyntää interaktiivista tekniikkaa, ohjelmistoja sekä asiantuntijuutta tutkimusteni apuna. Vaihtojaksoni aikana suoritin erilaisia teknisiä testejä, joista syntyneitä oivalluksia ja kokemuksia käyn läpi opinnäytetyössäni painopisteen ollessa tanssissa. Halusin hyödyntää tutkimuksessani erityisesti omaa kehonliikettä osana luomisprosessia selvittääkseni kehon, videovisualisointien sekä musiikin tarinan välisiä suhteita. Tutkimuksissani toimi apuna tanssija Miriam Tange.
Interaktiivisten videovisualisointien kanssa tanssiminen tarjosi minulle esiintyjän näkökulman tilanteeseen sekä auttoi ymmärtämään, miltä luomassani videotilassa tuntuu elää ja liikkua. Interaktiivisen tekniikan ansiosta pystyimme, valmiiksi editoitujen visuaalisten ratkaisujen sijaan, luomaan harjoittelutilanteessa esiintyjän kanssa yhteistä esityssisältöä luovan, impulsiivisen vuorovaikutuksen kautta. Teknisissä testeissä olin videosuunnittelijana se, joka kontrolloi interaktiivista videotekniikkaa ja -visualisointeja liikkeillään ja valinnoillaan. Tanssija keskittyi testeissä hänelle omaan ja tuttuun ilmaisumuotoon eli kehonkielen hallintaan. Näin esiintyjälle tarjoutui vapaus valita liikkeensä, kun interaktiivisen tekniikan määräämät rajoitteet puuttuivat.
Opinnäytteeni alkuosassa valotan interaktiivisuuden käsitettä esittävissä taiteissa yleisesti sekä kerron tarkemmin tutkimukseni taiteellispainotteista taustasta. Loppuosa keskittyy esittelemään tekemiäni teknisiä testejä ja käytännön tutkimuksen eri vaiheita.
Avaan lukijalle kokemuksieni kautta prosessin etenemistä esittävissä taiteissa hyödynnettävän interaktiivisen tekniikan parissa sekä sitä, millaisia resursseja ja tietotaitoa alkuun pääseminen vaatii.
Interaktiivisten videovisualisointien kanssa tanssiminen tarjosi minulle esiintyjän näkökulman tilanteeseen sekä auttoi ymmärtämään, miltä luomassani videotilassa tuntuu elää ja liikkua. Interaktiivisen tekniikan ansiosta pystyimme, valmiiksi editoitujen visuaalisten ratkaisujen sijaan, luomaan harjoittelutilanteessa esiintyjän kanssa yhteistä esityssisältöä luovan, impulsiivisen vuorovaikutuksen kautta. Teknisissä testeissä olin videosuunnittelijana se, joka kontrolloi interaktiivista videotekniikkaa ja -visualisointeja liikkeillään ja valinnoillaan. Tanssija keskittyi testeissä hänelle omaan ja tuttuun ilmaisumuotoon eli kehonkielen hallintaan. Näin esiintyjälle tarjoutui vapaus valita liikkeensä, kun interaktiivisen tekniikan määräämät rajoitteet puuttuivat.
Opinnäytteeni alkuosassa valotan interaktiivisuuden käsitettä esittävissä taiteissa yleisesti sekä kerron tarkemmin tutkimukseni taiteellispainotteista taustasta. Loppuosa keskittyy esittelemään tekemiäni teknisiä testejä ja käytännön tutkimuksen eri vaiheita.
Avaan lukijalle kokemuksieni kautta prosessin etenemistä esittävissä taiteissa hyödynnettävän interaktiivisen tekniikan parissa sekä sitä, millaisia resursseja ja tietotaitoa alkuun pääseminen vaatii.