Taustatutkimus Intranetin kehittämiseen Tallink Siljalla
Kordelin, Miki (2012)
Kordelin, Miki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on taustatutkimus Intranetin kehittämiseen TallinkSiljalla. Tarkoituksena on tuoda julki työntekijöiden tarpeet ja toiveet Intranetin sisällöstä organisaation ylemmälle taholle. Työn tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon luotettavaa taustatietoa ja tietopohjaa Intranetin kehittämistä varten.
Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on Itämeren alueen suurimpia matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Tallink Silja Oy työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. TallinkSiljan missio on tuottaa turvallista kuljetuspalvelua ja laadukasta sekä elämyksellistä palvelua asiakkaille. Visiona on olla Itämeren laivaston paras palveluyritys.
Intranet on parhaita tapoja kommunikoida organisaation sisällä. Se on loistava työkalu saada yhteys koko organisaatioon ja jakaa tietoa. Intranetin hyötyjä ovat nopea kommunikointi, alhaiset kustannukset ja sen tarjoama pääsy tärkeisiin työssä tarvittaviin tietoihin. Intranet luo myös turvallisuutta ja joustavuutta sekä parantaa organisaation tehokkuutta.
Taustatiedon keräämisen tärkein menetelmä oli kyselyn tekeminen. Kysely tehtiin M/S Silja Europan henkilökunnalle kesän 2012 aikana. Myös Benchmarkkausta käytettiin ottamalla esille erään vaateketjun Intranetin sisältämää toimintoa. Tiedonhankinta oli myös tärkeässä roolissa kyselylomakkeen luomiselle.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella selvisi, että henkilöstö ei ole täysin tyytyväinen Intranetin toimivuuteen. Haluttiin lisää erinäisiä toimintoja ja sisältöä. Kuitenkin eniten haluttiin parantaa pääsyä Intranettiin ja sitä haluttaisiin myös kehittää asiakasystävällisemmäksi.
Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on Itämeren alueen suurimpia matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Tallink Silja Oy työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä. TallinkSiljan missio on tuottaa turvallista kuljetuspalvelua ja laadukasta sekä elämyksellistä palvelua asiakkaille. Visiona on olla Itämeren laivaston paras palveluyritys.
Intranet on parhaita tapoja kommunikoida organisaation sisällä. Se on loistava työkalu saada yhteys koko organisaatioon ja jakaa tietoa. Intranetin hyötyjä ovat nopea kommunikointi, alhaiset kustannukset ja sen tarjoama pääsy tärkeisiin työssä tarvittaviin tietoihin. Intranet luo myös turvallisuutta ja joustavuutta sekä parantaa organisaation tehokkuutta.
Taustatiedon keräämisen tärkein menetelmä oli kyselyn tekeminen. Kysely tehtiin M/S Silja Europan henkilökunnalle kesän 2012 aikana. Myös Benchmarkkausta käytettiin ottamalla esille erään vaateketjun Intranetin sisältämää toimintoa. Tiedonhankinta oli myös tärkeässä roolissa kyselylomakkeen luomiselle.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella selvisi, että henkilöstö ei ole täysin tyytyväinen Intranetin toimivuuteen. Haluttiin lisää erinäisiä toimintoja ja sisältöä. Kuitenkin eniten haluttiin parantaa pääsyä Intranettiin ja sitä haluttaisiin myös kehittää asiakasystävällisemmäksi.