Yhteistyökumppanikysely - Valio Jukola 2012
Tanninen, Minna (2012)
Tanninen, Minna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Valio-Jukola 2012 tapahtumassa mukana olleiden yhteistyökumppaneiden odotuksia yhteistyöltä sekä sitä, miten odotukset toteutuivat. Valio-Jukola 2012 yhteistyökumppanikysely toteutettiin kahdessa osassa vuoden 2012 aikana. Ensimmäinen osa kyselyä lähetettiin yhteistyökumppaneille huhtikuussa 2012 ja toinen osa syyskuussa 2012. Molemmat kyselyt lähetettiin yhteistyökumppaneille sähköisesti ja tuloksia analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimus sisälsi sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia kysymyksiä. Tässä opinnäytetyössä paneudutaan erityisesti neljän sekä ennakko- että jatkokyselyyn vastanneen yhteistyökumppanin vastauksiin ja lisäksi niitä verrataan olennaisimpien tulosten osalta myös muiden yhteistyökumppaneiden vastauksiin.
Tutkimusta tehdessä oletuksena oli, että vaikka kaikkien yhteistyökumppaneiden kaikkia odotuksia ei voitaisi täyttää, on aina mahdollista parantaa yhteistyön laatua. Yhteistyön heikkoihin osa-alueisiin voidaan puuttua ja toisaalta onnistuneetkin asiat voidaan tehdä entistä paremmin.
Tutkimuksen ennakkokyselyn perusteella tärkeimpinä yhteistyön osa-alueina pidettiin ennen tapahtumaa tiettyjä viestinnän muotoja ja tapahtuman aikana muun muassa sujuvuuteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Myös tapahtumaan liitettäviä arvoja pidettiin tärkeinä. Jatkokyselyssä selvisi, että viestintä ennen tapahtumaa oli sujunut yhteistyökumppaneiden mielestä osittain hyvin ja odotetulla tavalla. Myös tapahtuman keskeisiin osa-alueisiin oltiin melko tyytyväisiä, vaikka odotuksia ei siltä osin pystytty ylittämään. Tapahtumaan liitettävät arvot saivat myös jatkokyselyssä hyvät arvioinnit.
Yhteistyön kehittämisehdotukset liittyvät lähinnä viestintään ja tiedotukseen ennen tapahtumaa, sen aikana ja jälkeen. Myös yhteistyökumppanin saavuttamaan näkyvyyteen tapahtuman tiimoilta tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi tapahtuman järjestäjän yhteistyökumppaneilta saama palaute on tärkeää, jotta yhteistyö voisi toimia jatkossakin parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä kehittämisehdotukset liittyvät myös kyselyn parempaan toteutukseen seuraavina vuosina.
Tutkimusta tehdessä oletuksena oli, että vaikka kaikkien yhteistyökumppaneiden kaikkia odotuksia ei voitaisi täyttää, on aina mahdollista parantaa yhteistyön laatua. Yhteistyön heikkoihin osa-alueisiin voidaan puuttua ja toisaalta onnistuneetkin asiat voidaan tehdä entistä paremmin.
Tutkimuksen ennakkokyselyn perusteella tärkeimpinä yhteistyön osa-alueina pidettiin ennen tapahtumaa tiettyjä viestinnän muotoja ja tapahtuman aikana muun muassa sujuvuuteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Myös tapahtumaan liitettäviä arvoja pidettiin tärkeinä. Jatkokyselyssä selvisi, että viestintä ennen tapahtumaa oli sujunut yhteistyökumppaneiden mielestä osittain hyvin ja odotetulla tavalla. Myös tapahtuman keskeisiin osa-alueisiin oltiin melko tyytyväisiä, vaikka odotuksia ei siltä osin pystytty ylittämään. Tapahtumaan liitettävät arvot saivat myös jatkokyselyssä hyvät arvioinnit.
Yhteistyön kehittämisehdotukset liittyvät lähinnä viestintään ja tiedotukseen ennen tapahtumaa, sen aikana ja jälkeen. Myös yhteistyökumppanin saavuttamaan näkyvyyteen tapahtuman tiimoilta tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi tapahtuman järjestäjän yhteistyökumppaneilta saama palaute on tärkeää, jotta yhteistyö voisi toimia jatkossakin parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä kehittämisehdotukset liittyvät myös kyselyn parempaan toteutukseen seuraavina vuosina.