Tulevaisuuden osaajia Liikeakatemiasta : Yritystoimintaan suuntaavat opinnot Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa
Kivilompolo, Saara (2012)
Kivilompolo, Saara
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418240
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on liiketalouden tradenomiopiskelijoiden yritystoimintaan suuntaava opiskelu. Tavoitteenani oli selvittää, tuottaako opiskelu Liikeakatemiassa työelämän asettamia osaamisvaatimuksia. Tutkimusongelmani oli, millaisena RajaPartners Oy:n asiakkaat olivat kokeneet yhteistyön ja opiskelijoiden osaamisen toimeksiantoja tehtäessä. RajaPartners Oy on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomiopiskelijoiden perustama yritys. Liikeakatemia-mallinen opiskelu taas tarkoittaa yrittäjyyteen suuntautuvaa opiskelutapaa, opetusmenetelmänä ”learning by doing – tekemällä oppiminen”.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastelin yleisiä työelämävalmiuksia, liiketalouden koulutusohjelmakohtaisia kompetensseja sekä osaamista ja opiskelua Liikeakatemiassa. Työn empiirinen osio koostui neljän RajaPartners Oy:n asiakkaan haastatteluista, josta muodostuneita kokemuksia tulkitsin kvalitatiivisin menetelmin. Asiakkaille tehdyt haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jossa oli 13 yhteensä avointa kysymystä. Kysymyksillä halusin selvittää, mitä eri ammattialan edustajat pitävät tärkeinä liiketalouden tradenomin ammatillisina valmiuksina, ja millaisena Liikeakatemian opiskelijoiden osaaminen näkyi erilaisten toimeksiantojen toteuttamisessa.
Tutkimukseen haastatellut RajaPartners Oy:n asiakkaat kokivat toimeksiantojen lopputuloksen onnistuneena. Heidän näkemyksensä mukaan yhteistyö oli ammattimaista, joustavaa ja sujuvaa. Asiakkaat kokivat liiketalouden tradenomin opintojen yhdistämisen käytännön yritystoimintaan positiivisena ja kehitettävänä ideana. Haastateltavien mukaan yritystoiminnan yhdistäminen opintoihin antaa konkreettisen kuvan yritystoiminnasta. Tärkeinä liiketalouden tradenomin ammatillisina valmiuksina pidettiin syventävää osaamista (taloushallinto, markkinointi), viestintä- ja kielitaitoa sekä esiintymistaitoa.
Asiasanat: kompetenssi, Liikeakatemia, learning by doing, tekemällä oppiminen, työelämä, työelämätaidot, yrittäminen
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastelin yleisiä työelämävalmiuksia, liiketalouden koulutusohjelmakohtaisia kompetensseja sekä osaamista ja opiskelua Liikeakatemiassa. Työn empiirinen osio koostui neljän RajaPartners Oy:n asiakkaan haastatteluista, josta muodostuneita kokemuksia tulkitsin kvalitatiivisin menetelmin. Asiakkaille tehdyt haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, jossa oli 13 yhteensä avointa kysymystä. Kysymyksillä halusin selvittää, mitä eri ammattialan edustajat pitävät tärkeinä liiketalouden tradenomin ammatillisina valmiuksina, ja millaisena Liikeakatemian opiskelijoiden osaaminen näkyi erilaisten toimeksiantojen toteuttamisessa.
Tutkimukseen haastatellut RajaPartners Oy:n asiakkaat kokivat toimeksiantojen lopputuloksen onnistuneena. Heidän näkemyksensä mukaan yhteistyö oli ammattimaista, joustavaa ja sujuvaa. Asiakkaat kokivat liiketalouden tradenomin opintojen yhdistämisen käytännön yritystoimintaan positiivisena ja kehitettävänä ideana. Haastateltavien mukaan yritystoiminnan yhdistäminen opintoihin antaa konkreettisen kuvan yritystoiminnasta. Tärkeinä liiketalouden tradenomin ammatillisina valmiuksina pidettiin syventävää osaamista (taloushallinto, markkinointi), viestintä- ja kielitaitoa sekä esiintymistaitoa.
Asiasanat: kompetenssi, Liikeakatemia, learning by doing, tekemällä oppiminen, työelämä, työelämätaidot, yrittäminen