Yhteisöllinen projekti lastensuojeluyksikön työmenetelmänä
Kujanpää, Pekka; Vainionpää, Kalle (2012)
Kujanpää, Pekka
Vainionpää, Kalle
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418234
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten yhteisöllinen toiminta soveltuu työmenetelmäksi lastensuojeluyksikköön. Halusimme selvittää, miten tällainen toiminta vaikuttaa arjen sujuvuuteen ja lasten käyttäytymiseen yksikössä. Lisäksi halusimme selvittää saavatko lapset tällaisen toiminnan kautta eväitä tulevaisuuteensa.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun historiaa ja nykypäivää, yhteisöllisyyden käsitettä ja kerromme toimintatutkimuksesta. Yhteisöllisyyttä pidämme teoria osuutemme tärkeimpänä osana, koska koemme sen merkityksen lasten tulevaisuutta ajatellen tärkeäksi. Lisäksi esittelemme lastensuojeluyksikkö Pihapuun, jonne teimme opinnäytetyömme ja kerromme menetelmistä, joita lastensuojeluyksikössä käytetään. Tutkimuksemme oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen kohteena olivat yksikön lapset. Yksikön henkilökunta toimi apunamme havainnoinnissa.
Tutkimuksemme osoitti, että yhteisöllinen projekti on toimiva työmenetelmä lastensuojeluyksikössä. Projekti antaa lapsille mahdollisuuden jakaa mielipiteitä ja he pääsevät osallisiksi toimintaan. Projektimme aikana ja sen jälkeen lasten yhteinen tekeminen on yksikössä lisääntynyt ja lapset tulevat paremmin toimeen keskenään. Lisäksi havaitsimme positiivisia muutoksia kaverisuhteissa ja rohkeudessa käyttää työkaluja itsenäisesti.
Teoriaosuudessa käsittelemme lastensuojelun historiaa ja nykypäivää, yhteisöllisyyden käsitettä ja kerromme toimintatutkimuksesta. Yhteisöllisyyttä pidämme teoria osuutemme tärkeimpänä osana, koska koemme sen merkityksen lasten tulevaisuutta ajatellen tärkeäksi. Lisäksi esittelemme lastensuojeluyksikkö Pihapuun, jonne teimme opinnäytetyömme ja kerromme menetelmistä, joita lastensuojeluyksikössä käytetään. Tutkimuksemme oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen kohteena olivat yksikön lapset. Yksikön henkilökunta toimi apunamme havainnoinnissa.
Tutkimuksemme osoitti, että yhteisöllinen projekti on toimiva työmenetelmä lastensuojeluyksikössä. Projekti antaa lapsille mahdollisuuden jakaa mielipiteitä ja he pääsevät osallisiksi toimintaan. Projektimme aikana ja sen jälkeen lasten yhteinen tekeminen on yksikössä lisääntynyt ja lapset tulevat paremmin toimeen keskenään. Lisäksi havaitsimme positiivisia muutoksia kaverisuhteissa ja rohkeudessa käyttää työkaluja itsenäisesti.