Äänellä : Laulu kansantanssiesityksen dramaturgian rakentajana
Poikela, Hanna Katariina (2012)
Poikela, Hanna Katariina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418224
Tiivistelmä
Kansantanssinopettaja tekee usein myös koreografin työtä, jolloin useat taiteili-jat käyttävät myös muita ilmaisumuotoja tukemassa teoksen dramaturgiaa. Minulle ominainen tapa lisätä laulua kansantanssiesitykseen synnytti tarpeen tehdä tämä opinnäytetyö. Tutkin työssäni kansanlaulua osana kansantanssiesitystä ja sen rakentamaa dramaturgiaa.
Opinnäytteeni taiteellisessa osassa koreografioin ja ohjasin teoksen Äänellä, jossa esiintyi 43 eri-ikäistä tanssijaa ja laulajaa. Mukana oli Pirttiset ja Polokkarit Oulunsuun Nuorisoseurasta ja Tanssi- ja musiikkiryhmä Hämyn tanssijat ja bändi. Kaikki tanssijat lauloivat omissa tanssikohtauksissaan, ja mukana oli myös joukkokohtauksia.
Opinnäytetyöhön kuuluu myös tämä kirjallinen raportti, jossa tutkin laulua kansantanssiesityksen dramaturgian rakentajana sekä avaan prosessin kulkua. Käytin kirjallisuutta tutkimuksen tavoitteiden täsmentämiseen ja ohjaamiseen. Perehdyin erilaisiin dramaturgian näkökulmiin draaman teoriakirjallisuuden avulla.
Teos paljasti minulle, miten laulu voi rakentaa erilaisia tunnelmia näyttämölle. Laulun tyylillä, kohteella, esittäjällä, vastaanottajalla ja lyriikalla voi luoda merkityksiä. Koreografin identiteettini rakentui vahvemmaksi prosessin myötä.
Opinnäytteeni taiteellisessa osassa koreografioin ja ohjasin teoksen Äänellä, jossa esiintyi 43 eri-ikäistä tanssijaa ja laulajaa. Mukana oli Pirttiset ja Polokkarit Oulunsuun Nuorisoseurasta ja Tanssi- ja musiikkiryhmä Hämyn tanssijat ja bändi. Kaikki tanssijat lauloivat omissa tanssikohtauksissaan, ja mukana oli myös joukkokohtauksia.
Opinnäytetyöhön kuuluu myös tämä kirjallinen raportti, jossa tutkin laulua kansantanssiesityksen dramaturgian rakentajana sekä avaan prosessin kulkua. Käytin kirjallisuutta tutkimuksen tavoitteiden täsmentämiseen ja ohjaamiseen. Perehdyin erilaisiin dramaturgian näkökulmiin draaman teoriakirjallisuuden avulla.
Teos paljasti minulle, miten laulu voi rakentaa erilaisia tunnelmia näyttämölle. Laulun tyylillä, kohteella, esittäjällä, vastaanottajalla ja lyriikalla voi luoda merkityksiä. Koreografin identiteettini rakentui vahvemmaksi prosessin myötä.