Suomalaista ruokaa, kiitos! – Kartoitus Helsinki-Vantaan lentoaseman Eat&Joy Farmer’s Marketin asiakkaista
Koskinen, Katariina (2012)
Koskinen, Katariina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Eat&Joy Farmer’s Market Helsinki-Vantaan lentoaseman yksiköiden asiakasprofiilia ja sitä miten asiakkaan suhtautuvat lähiruokatuotteisiin. Toimipisteitä on kaksi: Schengen ja non-Schengen myymälä.
Opinnäytetyö on toimeksianto Eat&Joy:lta, lähi- ja luomuruokaan keskittyvältä yritykseltä. Lähiruoalle ei ole tarkkaa määritelmää, mutta eri määritelmissä korostuvat tuotannon ja kulutuksen läheisyys, tuoreus ja paikallisen alueen talouden tukeminen. Vaikka lähiruoan kulutus on vielä vähäistä, kuluttajien näkemykset lähiruoasta ovat positiivisia. Eat&Joy:n sijainti lentoasemalla on haastava, sillä kansainvälisessä ympäristössä matkustajat ovat vaativia ja kiireisiä. Myös ostokäyttäytyminen poikkeaa tavallisesta, koska myös matkailun motiivit vaikuttavat ostosten tekoon.
Tutkimusmenetelmä oli informoitu kysely. Tutkimus tehtiin syyskuussa 2012 Helsinki-Vantaan lentoaseman Eat&Joy toimipisteiden asiakkaille. Tutkimukseen osallistui 100 vastaajaa. Tutkimukseen valitut asiakkaat täyttivät kyselylomakkeen yhdessä tutkijan kanssa. Kyselylomakkeet oli laadittu sekä suomeksi että englanniksi. Tutkimus tehtiin syyskuussa, mikä vaikutti siihen, että suurin osa vastaajista oli työmatkustajia.
Tuloksista kävi ilmi, että lentoaseman Eat&Joy Farmer’s Marketin asiakkaat eivät ole perinteisiä lähiruoan ostajia. He kuitenkin suhtautuvat lähiruokaan positiivisesti. Eat&Joy:n tuotteet ovat heille perinteistä ja maalaismaista, käsintehtyä suomalaista ruokaa. Gastronominen lahjatavarakauppa on oikea määritelmä kuvaamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman Eat&Joy Farmer’s Markettia. Monet asiakkaista ostavat tuotteita lahjoiksi, tuliaisiksi tai heräteostoina. Termi gastronominen lahjatavarakauppa kuvastaa myös sitä, mitä asiakkaille halutaan kertoa tuotteista: ne ovat laadukkaista raaka-aineista valmistettuja herkkutuotteita, joita voi ostaa joko itselle tai muille muistoksi suomalaisesta ruokakulttuurista.
Opinnäytetyö on toimeksianto Eat&Joy:lta, lähi- ja luomuruokaan keskittyvältä yritykseltä. Lähiruoalle ei ole tarkkaa määritelmää, mutta eri määritelmissä korostuvat tuotannon ja kulutuksen läheisyys, tuoreus ja paikallisen alueen talouden tukeminen. Vaikka lähiruoan kulutus on vielä vähäistä, kuluttajien näkemykset lähiruoasta ovat positiivisia. Eat&Joy:n sijainti lentoasemalla on haastava, sillä kansainvälisessä ympäristössä matkustajat ovat vaativia ja kiireisiä. Myös ostokäyttäytyminen poikkeaa tavallisesta, koska myös matkailun motiivit vaikuttavat ostosten tekoon.
Tutkimusmenetelmä oli informoitu kysely. Tutkimus tehtiin syyskuussa 2012 Helsinki-Vantaan lentoaseman Eat&Joy toimipisteiden asiakkaille. Tutkimukseen osallistui 100 vastaajaa. Tutkimukseen valitut asiakkaat täyttivät kyselylomakkeen yhdessä tutkijan kanssa. Kyselylomakkeet oli laadittu sekä suomeksi että englanniksi. Tutkimus tehtiin syyskuussa, mikä vaikutti siihen, että suurin osa vastaajista oli työmatkustajia.
Tuloksista kävi ilmi, että lentoaseman Eat&Joy Farmer’s Marketin asiakkaat eivät ole perinteisiä lähiruoan ostajia. He kuitenkin suhtautuvat lähiruokaan positiivisesti. Eat&Joy:n tuotteet ovat heille perinteistä ja maalaismaista, käsintehtyä suomalaista ruokaa. Gastronominen lahjatavarakauppa on oikea määritelmä kuvaamaan Helsinki-Vantaan lentoaseman Eat&Joy Farmer’s Markettia. Monet asiakkaista ostavat tuotteita lahjoiksi, tuliaisiksi tai heräteostoina. Termi gastronominen lahjatavarakauppa kuvastaa myös sitä, mitä asiakkaille halutaan kertoa tuotteista: ne ovat laadukkaista raaka-aineista valmistettuja herkkutuotteita, joita voi ostaa joko itselle tai muille muistoksi suomalaisesta ruokakulttuurista.