Terminaalipihan lay-out ja työskentelyn turvallisuus
Patanen, Harri (2012)
Patanen, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418202
Tiivistelmä
Oulun seudun koulutuskuntayhtymässä logistiikkaa opetetaan sekä nuorisoasteella että aikuiskoulutuksena Oulun seudun ammattiopistossa (Osao). Osao:lla on koulutusyksikköjä seitsemällä eri paikkakunnalla. Tällä hetkellä logistiikka-alan koulutusta annetaan pääasiassa Haukiputaan ja Kempeleen yksiköissä. Vuoden 2013 syksyllä Haukiputaan logistiikkakoulutus siirtyy Kempeleen yksikköön. Tällöin Kempeleen yksiköstä tulee Suomen suurin yksittäinen logistiikka-alan kouluttaja. Tällöin Kempeleessä opiskelee n. 320 logistiikan opiskelijaa.
Toiminnan laajuus on kasvanut huomattavasti siitä, kun opetuksen toimitilat on aikoinaan suunniteltu ja rakennettu. Kalustomäärän kasvun myötä on Kempeleen yksikön terminaalipiha käynyt liian pieneksi. Ahtauden vuoksi työskentelyturvallisuus on heikentynyt ja kaluston pysäköintivaikeudet kasvaneet.
Tämän työn tarkoituksena oli tuoda esille logistiikkaopetuksen nykyisiä ongelmia ja esittää niihin parannus- ja kehittämisehdotuksia.
Työssä tutkittiin terminaalinpiha-aluetta teoreettisesti oppimisympäristönä, jossa kiinnitettiin huomio oppimisen ja työskentelyn turvallisuuteen, huomioiden erityisesti logistiikan opetuksen oppimisympäristölle asettamat erityisvaatimukset.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen projekteista, laeista, standardeista ja omakohtaisista kokemuksista.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Havainnointiin sisältyi tutustumista erilaisiin oppimistilanteisiin ja liikennejärjestelyihin.
Tuloksiksi opinnäytetyössä saatiin kehittämis- ja parannusehdotuksia, joita voidaan käyttää hyväksi piha-aluetta kehitettäessä. Suurimpina kehityskohteina olivat työskentelyn turvallisuus ja liikennejärjestelyt.
Toiminnan laajuus on kasvanut huomattavasti siitä, kun opetuksen toimitilat on aikoinaan suunniteltu ja rakennettu. Kalustomäärän kasvun myötä on Kempeleen yksikön terminaalipiha käynyt liian pieneksi. Ahtauden vuoksi työskentelyturvallisuus on heikentynyt ja kaluston pysäköintivaikeudet kasvaneet.
Tämän työn tarkoituksena oli tuoda esille logistiikkaopetuksen nykyisiä ongelmia ja esittää niihin parannus- ja kehittämisehdotuksia.
Työssä tutkittiin terminaalinpiha-aluetta teoreettisesti oppimisympäristönä, jossa kiinnitettiin huomio oppimisen ja työskentelyn turvallisuuteen, huomioiden erityisesti logistiikan opetuksen oppimisympäristölle asettamat erityisvaatimukset.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen projekteista, laeista, standardeista ja omakohtaisista kokemuksista.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia. Havainnointiin sisältyi tutustumista erilaisiin oppimistilanteisiin ja liikennejärjestelyihin.
Tuloksiksi opinnäytetyössä saatiin kehittämis- ja parannusehdotuksia, joita voidaan käyttää hyväksi piha-aluetta kehitettäessä. Suurimpina kehityskohteina olivat työskentelyn turvallisuus ja liikennejärjestelyt.