Markkinointisuunnitelma : Smoothie Heaven Oy
Innanen, Ida (2012)
Innanen, Ida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418147
Tiivistelmä
Markkinoinnin suunnittelu on osa yrityksen toiminnan suunnittelua. Yrityksen keräämien tietojen perusteella tehdään päätöksiä liittyen asiakassegmentointiin, tuotteisiin, hintatasoon ja markkinointi-, myynti- ja asiakaspalvelumenetelmiin. Markkinointisuunnitelmassa yrityksen suunnitellut markkinointitoiminnot ja -strategiat kirjataan ylös. Suunnitelman avulla yrityksen on helpompi pyrkiä kohti tavoitteitaan ja seurata tavoitteiden saavuttamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma smoothiekahvilayritykselle, Smoothie Heaven Oy:lle, joka toimii markkinoilla aputoiminimellään Jungle Juice Bar. Jungle Juice Bar on toiminut kahden vuoden ajan ja tarjoaa asiakkailleen terveellisiä ja hyvänmakuisia smoothieita ja mehuja.
Aiemmin yrityksessä ei ole suunniteltu markkinointia millään tavalla, vaikka markkinointia on tehty vuosien varrella. Jungle Juice Barin tavoitteena oli lisätä tunnettuutta markkinoilla sekä kasvattaa myyntiä. Työn tavoite oli luoda markkinointisuunnittelun työkalut, joita yrittäjät jatkossa päivittävät vuosittain tai jopa puolivuosittain. Erityistoiveena oli Helsinki-Vantaan lentoaseman toimipisteen menekinedistäminen.
Työssä perehdyttiin tarkemmin Jungle Juice Barin liikeideaan, asiakkaisiin, tuotteisiin, toimipaikkoihin, kilpailijoihin sekä ravintolatoimialaan ja sen tulevaisuuden näkymiin.
Markkinointisuunnitelman strategiset ratkaisut tehtiin näiden analyysien perusteella. Markkinointiviestinnän välineiksi valittiin useita internetmarkkinoinnin muotoja sekä
menekinedistämiskampanja.
Markkinoinnin tulosten seuranta on tärkeää, minkä vuoksi Jungle Juice Barille luotiin välineet markkinoinnin toimenpiteiden vaikutusten seurantaan. Seurannan avulla saadaan tietoa kuinka hyvin tai huonosti yrityksen tekemä markkinointi on onnistunut. Seurannan avulla saatujen tietojen perusteella tehdään tulevaisuuden päätöksiä yrityksen markkinointitoimenpiteistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma smoothiekahvilayritykselle, Smoothie Heaven Oy:lle, joka toimii markkinoilla aputoiminimellään Jungle Juice Bar. Jungle Juice Bar on toiminut kahden vuoden ajan ja tarjoaa asiakkailleen terveellisiä ja hyvänmakuisia smoothieita ja mehuja.
Aiemmin yrityksessä ei ole suunniteltu markkinointia millään tavalla, vaikka markkinointia on tehty vuosien varrella. Jungle Juice Barin tavoitteena oli lisätä tunnettuutta markkinoilla sekä kasvattaa myyntiä. Työn tavoite oli luoda markkinointisuunnittelun työkalut, joita yrittäjät jatkossa päivittävät vuosittain tai jopa puolivuosittain. Erityistoiveena oli Helsinki-Vantaan lentoaseman toimipisteen menekinedistäminen.
Työssä perehdyttiin tarkemmin Jungle Juice Barin liikeideaan, asiakkaisiin, tuotteisiin, toimipaikkoihin, kilpailijoihin sekä ravintolatoimialaan ja sen tulevaisuuden näkymiin.
Markkinointisuunnitelman strategiset ratkaisut tehtiin näiden analyysien perusteella. Markkinointiviestinnän välineiksi valittiin useita internetmarkkinoinnin muotoja sekä
menekinedistämiskampanja.
Markkinoinnin tulosten seuranta on tärkeää, minkä vuoksi Jungle Juice Barille luotiin välineet markkinoinnin toimenpiteiden vaikutusten seurantaan. Seurannan avulla saadaan tietoa kuinka hyvin tai huonosti yrityksen tekemä markkinointi on onnistunut. Seurannan avulla saatujen tietojen perusteella tehdään tulevaisuuden päätöksiä yrityksen markkinointitoimenpiteistä.