Suunnitelmallinen markkinointi : case Cafe & Hotel Pusa
Niiniaho, Emmielina (2012)
Niiniaho, Emmielina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418128
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut laatia toimeksiantajalleni, Naantalin vanhassa kaupungissa toimivalle Cafe & Hotel Pusalle, raamit markkinointisuunnitelman tekoon, sillä toimeksiantajallani ei sellaista alun perin ollut. Yritys on ollut toiminnassa vasta kolme vuotta, joten toimeksiantajani tavoitteena oli lisätä yrityksensä tunnettavuutta. Tämän vuoksi tein selvityksen yrityksen markkinointiviestinnän mahdollisuuksista internetissä ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Selvityksen pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia Cafe & Hotel Pusan kotisivuihin. Cafe & Hotel Pusan nykytilaa kartoittaessa, markkinoinnin suunnitelmallisuuden lisäksi kehityskohteeksi nousi yrityksen toiminnan kausiluonteisuus. Tämän takia opinnäytetyössä on mietitty kehitysehdotuksia myös yrityksen talvikauden aktivointiin.
Aineistona käytettiin kirjallisuutta markkinoinnista, internetmarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sekä tutkimusmenetelmistä. Aineistoa sain lisäksi Cafe & Hotel Pusan asiakkaille toteutetusta kyselystä, toimeksiantajani ja Naantalin Matkailun toimitusjohtajan haastatteluista, sekä tutkimalla toimeksiantajani, sekä heidän kilpailijoidensa kotisivuja ja toimintaa sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä on haluttu painottaa suunnitelmallisuuden tärkeyttä markkinoinnissa ja sitä, että tunnetaan yrityksen nykytila, kilpailijat, sekä markkinat ja ympäristö missä toimitaan. Vahvuudet pitää tiedostaa, jotta ne voidaan käyttää hyväksi, heikkoudet siksi, että ne voidaan korjata. Mahdollisuudet täytyy havaita, jotta ne voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja uhat havaita, jotta niitä vastaan voidaan varautua.
Aineistona käytettiin kirjallisuutta markkinoinnista, internetmarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, sekä tutkimusmenetelmistä. Aineistoa sain lisäksi Cafe & Hotel Pusan asiakkaille toteutetusta kyselystä, toimeksiantajani ja Naantalin Matkailun toimitusjohtajan haastatteluista, sekä tutkimalla toimeksiantajani, sekä heidän kilpailijoidensa kotisivuja ja toimintaa sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä on haluttu painottaa suunnitelmallisuuden tärkeyttä markkinoinnissa ja sitä, että tunnetaan yrityksen nykytila, kilpailijat, sekä markkinat ja ympäristö missä toimitaan. Vahvuudet pitää tiedostaa, jotta ne voidaan käyttää hyväksi, heikkoudet siksi, että ne voidaan korjata. Mahdollisuudet täytyy havaita, jotta ne voidaan tulevaisuudessa hyödyntää ja uhat havaita, jotta niitä vastaan voidaan varautua.