Aloittavan verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma markkinoinnin näkökulmasta
Hagelberg, Joona (2012)
Hagelberg, Joona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa mahdollisimman käyttökelpoinen liiketoimin-tasuunnitelma markkinoinnin näkökulmasta aloittavalle verkkokaupalle. Opinnäytetyön aihe syntyi omasta tarpeestani luoda liiketoimintasuunnitelma yritystäni varten.
Työn keskeisinä tutkimusongelmina olivat, miten aloittavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma laaditaan, miten yrityksen markkinointia tulee suunnitella sekä miten aloittavan verkkokaupan tulisi järjestää markkinointinsa.
Teoriaosuudessa sisältö muodostuu eri lähteistä kerätyistä tiedoista, jotka liittyvät liiketoi-mintasuunnitelman laatimiseen. Teoriatietoa on hankittu itse liiketoimintasuunnitelmasta, liikeideasta, lähtökohta-analyyseista sekä markkinointisuunnitelman laatimisesta. Lisäksi teo-riaosuus pitää sisällään joitakin pienempiä työhön liittyviä osia, kuten kappaleet yrityksen tavoitteista ja strategiasta. Tietolähteinä ovat toimineet pääasiassa kirjalliset teokset, mutta myös Internet-sivustoja on hyödynnetty tiedonhankinnassa.
Teoriaosuuden täydentämiseksi työ sisältää myös pienimuotoisen laadullisen tutkimuksen, jossa kerättiin kokemuksia toimivien verkkokauppayritysten alkuvaiheen markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sähköpostin välityksellä kolmea verkkokauppayritystä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa toimiviksi todetuista markkinointikeinoista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on koottu Auto detailing Finlandin näkökulmasta ja se sisältää liiketoimintasuunnitelman, liikeidean, lähtökohta-analyysit ja markkinoinnin suunnittelun osa-alueita kyseiselle yritykselle.
Teoriaosuus antoi hyvän pohjan Auto detailing Finlandin suunnitelmien laatimiselle. Tiedon-hankinta syvensi ymmärrystäni liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman laatimisesta sekä lähtökohta-analyysien laatimisesta. Empiriaosuudessa sain aikaan työn tavoitteen mukaisesti käyttökelpoiset suunnitelmat, joista on apua liiketoiminnan aloittamisessa.
Työn keskeisinä tutkimusongelmina olivat, miten aloittavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma laaditaan, miten yrityksen markkinointia tulee suunnitella sekä miten aloittavan verkkokaupan tulisi järjestää markkinointinsa.
Teoriaosuudessa sisältö muodostuu eri lähteistä kerätyistä tiedoista, jotka liittyvät liiketoi-mintasuunnitelman laatimiseen. Teoriatietoa on hankittu itse liiketoimintasuunnitelmasta, liikeideasta, lähtökohta-analyyseista sekä markkinointisuunnitelman laatimisesta. Lisäksi teo-riaosuus pitää sisällään joitakin pienempiä työhön liittyviä osia, kuten kappaleet yrityksen tavoitteista ja strategiasta. Tietolähteinä ovat toimineet pääasiassa kirjalliset teokset, mutta myös Internet-sivustoja on hyödynnetty tiedonhankinnassa.
Teoriaosuuden täydentämiseksi työ sisältää myös pienimuotoisen laadullisen tutkimuksen, jossa kerättiin kokemuksia toimivien verkkokauppayritysten alkuvaiheen markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sähköpostin välityksellä kolmea verkkokauppayritystä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa toimiviksi todetuista markkinointikeinoista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on koottu Auto detailing Finlandin näkökulmasta ja se sisältää liiketoimintasuunnitelman, liikeidean, lähtökohta-analyysit ja markkinoinnin suunnittelun osa-alueita kyseiselle yritykselle.
Teoriaosuus antoi hyvän pohjan Auto detailing Finlandin suunnitelmien laatimiselle. Tiedon-hankinta syvensi ymmärrystäni liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman laatimisesta sekä lähtökohta-analyysien laatimisesta. Empiriaosuudessa sain aikaan työn tavoitteen mukaisesti käyttökelpoiset suunnitelmat, joista on apua liiketoiminnan aloittamisessa.