Levytystuotannon oikeuksien hallinta ja julkaisuprosessi
Rönty, Suvi (2012)
Rönty, Suvi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318066
Tiivistelmä
Äänitteentuotantoprosessi pitää sisällään monia eri vaiheita ja siihen voi liittyä useita eri sopimusosapuolia. Artisti on yleensä sopimusneuvotteluissa heikompi osapuoli, etenkin jos lainsäädäntö sekä omat oikeudet eivät ole artistille ennestään tuttuja. Tässä työssä on perehdytty äänitteentuotanto- ja julkaisuprosessiin tekijänoikeuslainsäädännön sekä sopimusoikeuden näkökulmasta. Työ on tehty toimeksiantona oululaiselle musiikkialalla toimivalle ohjelmatoimisto ThunderEvents Oy:lle. Idea opinnäytetyöhön syntyi, kun toimeksiantajan edustaja levytti hiljattain yhtyeensä kanssa omaa tuotantoaan ensimmäistä kertaa ja koki prosessin monimutkaiseksi ja haastavaksi.
Työ on ensisijaisesti lainopillinen ja sen teoriaosuus perustuu lainsäädäntöön. Käytännön näkökulmaa työhön on saatu teemahaastattelulla. Haastateltavana oli pitkän linjan muusikko, jolla on vuosien kokemus musiikkialalta sekä levyttämisestä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Toimeksiantajan toiveiden ja työn teoriaosuuden pohjalta on toteutettu prosessikaavio, jonka tarkoituksena on toimia eräänlaisena muistilistana levytysprosessin vaiheista sekä helpottaa prosessin läpivientiä jatkossa.
Tekijänoikeudet liittyvät olennaisesti musiikkialaan, joten tekijänoikeuslainsäädäntö on tässä työssä keskeisellä sijalla. Maassamme toimii lukuisia eri luovan ilmaisun alojen tekijänoikeusjärjestöjä. Tässä työssä on esitelty musiikkialan kannalta keskeiset järjestöt, joiden kanssa muusikot tekevät yhteistyötä koko levytysprosessin ajan ja äänitteen julkaisemisen jälkeenkin. Tekijänoikeuksien tuntemisen lisäksi artistille on tärkeää ymmärtää omat oikeutensa neuvottelutilanteessa. Sen vuoksi työssä on käsitelty myös sopimusoikeuden perusteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aloittelevilla artisteilla on usein vain vähän tietoa tekijänoikeuksista ja tekijänoikeusjärjestöjen toiminnasta. Lisäksi artistit kokevat, että ei ole olemassa tahoa, josta voisi saada helposti apua. Levytyssopimuksesta haaveilee varmasti suurin osa muusikoista ja sopimuksen saadakseen he joutuvat usein suostumaan jopa kohtuuttomiin ja joka tapauksessa heidän kannaltaan epäedullisiin sopimusehtoihin. On artistin omalla vastuulla tarkistaa sopimusten sisältö ja puuttua epäkohtiin. Lainsäädännön sekä omien oikeuksiensa ymmärtäminen onkin siis ensiarvoisen tärkeää jo heti musiikkiuran alkutaipaleella.
Työ on ensisijaisesti lainopillinen ja sen teoriaosuus perustuu lainsäädäntöön. Käytännön näkökulmaa työhön on saatu teemahaastattelulla. Haastateltavana oli pitkän linjan muusikko, jolla on vuosien kokemus musiikkialalta sekä levyttämisestä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Toimeksiantajan toiveiden ja työn teoriaosuuden pohjalta on toteutettu prosessikaavio, jonka tarkoituksena on toimia eräänlaisena muistilistana levytysprosessin vaiheista sekä helpottaa prosessin läpivientiä jatkossa.
Tekijänoikeudet liittyvät olennaisesti musiikkialaan, joten tekijänoikeuslainsäädäntö on tässä työssä keskeisellä sijalla. Maassamme toimii lukuisia eri luovan ilmaisun alojen tekijänoikeusjärjestöjä. Tässä työssä on esitelty musiikkialan kannalta keskeiset järjestöt, joiden kanssa muusikot tekevät yhteistyötä koko levytysprosessin ajan ja äänitteen julkaisemisen jälkeenkin. Tekijänoikeuksien tuntemisen lisäksi artistille on tärkeää ymmärtää omat oikeutensa neuvottelutilanteessa. Sen vuoksi työssä on käsitelty myös sopimusoikeuden perusteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aloittelevilla artisteilla on usein vain vähän tietoa tekijänoikeuksista ja tekijänoikeusjärjestöjen toiminnasta. Lisäksi artistit kokevat, että ei ole olemassa tahoa, josta voisi saada helposti apua. Levytyssopimuksesta haaveilee varmasti suurin osa muusikoista ja sopimuksen saadakseen he joutuvat usein suostumaan jopa kohtuuttomiin ja joka tapauksessa heidän kannaltaan epäedullisiin sopimusehtoihin. On artistin omalla vastuulla tarkistaa sopimusten sisältö ja puuttua epäkohtiin. Lainsäädännön sekä omien oikeuksiensa ymmärtäminen onkin siis ensiarvoisen tärkeää jo heti musiikkiuran alkutaipaleella.