Omakansion kehittäminen Seinäjoen kotihoidossa
Kivioja, Susanna (2012)
Kivioja, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318064
Tiivistelmä
Laadukas kotihoito koostuu palvelujen integroinnista, jolloin palvelut vastaavat yksilöllisesti asiakkaan vaatimiin tarpeisiin. Palvelut ovat kokonaisuus huolenpitoa, hoivaa ja hoitoa sekä toimintakykyä tukevaa toimintaa. Laadukkaan kotihoidon takaamiseksi tulee olla myös laadukkaita työkaluja, joista yksi on kotihoidon asiakkaiden kotona oleva omakansio. Kehitän opinnäytetyössäni Seinäjoen kotihoidon omakansio-mallia. Kotihoito on työnä liikkuvaa, mikä tarkoittaa, että hoitaja tekee useita asiakaskäyntejä päivässä. Siksi on olemassa omakansio, joka toimii työntekijöiden työkaluna esimerkiksi asioiden tiedottamisessa. Lisäksi se on oleellinen työkalu ensihoidon työntekijöille silloin, kun he tarvitsevat nopeasti tietoja asiakkaasta. Toimintatutkimukseni tavoitteena on saada kansiosta asiakaslähtöisempi ja kaikkia sen käyttäjiä palveleva työkalu.
Keräsin aineistoa teoriapohjaisesti sekä haastattelin asiakkaita, omaisia, kotihoidon ja ensihoidon työntekijöitä. Haastatteluiden pohjalta muokkasin tekemästäni teoriapohjaisesta kansiomallista pilottimallikansion, joka oli kesän 2012 ajan pilottikokeilussa Seinäjoen kotihoidon Eteläisen ja Peräseinäjoen alueilla. Pilottikokeilun jälkeen tein kyselylomakkeen, jonka avulla keräsin palautetta kansion palvelevuudesta ja käytännön kokemuksista. Palautteiden perusteella muokkasin kansiosta viimeisimmän mallin, joka on opinnäytetyöni tuotos.
Uudesta omakansiosta tuli asiakaslähtöisempi etenkin siksi, että se on kirjoitettu minä -muodossa. Kansio sisältää nyt tiivistetysti asioita, joita etenkin hoitajat tarvitsevat arjen työssään. Asiakkaiden mielipiteet huomioitiin myös kansiossa, joten sieltä poistettiin kohtia, jotka kertovat heistä liian henkilökohtaisia tietoja. Kansioon lisättiin enemmän arkeen liittyvien asioiden ja palveluiden tietoja.
Keräsin aineistoa teoriapohjaisesti sekä haastattelin asiakkaita, omaisia, kotihoidon ja ensihoidon työntekijöitä. Haastatteluiden pohjalta muokkasin tekemästäni teoriapohjaisesta kansiomallista pilottimallikansion, joka oli kesän 2012 ajan pilottikokeilussa Seinäjoen kotihoidon Eteläisen ja Peräseinäjoen alueilla. Pilottikokeilun jälkeen tein kyselylomakkeen, jonka avulla keräsin palautetta kansion palvelevuudesta ja käytännön kokemuksista. Palautteiden perusteella muokkasin kansiosta viimeisimmän mallin, joka on opinnäytetyöni tuotos.
Uudesta omakansiosta tuli asiakaslähtöisempi etenkin siksi, että se on kirjoitettu minä -muodossa. Kansio sisältää nyt tiivistetysti asioita, joita etenkin hoitajat tarvitsevat arjen työssään. Asiakkaiden mielipiteet huomioitiin myös kansiossa, joten sieltä poistettiin kohtia, jotka kertovat heistä liian henkilökohtaisia tietoja. Kansioon lisättiin enemmän arkeen liittyvien asioiden ja palveluiden tietoja.