KONTIN LASTAUSOHJEISTUS, Case: Finex Oy
Kaipio, Minna (2012)
Kaipio, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kontti pitää lastata, jotta painorajat eivät ylity ja työ tapahtuu turvallisesti, sekä työntekijöiden että lastin kannalta. Työ tehtiin yritykselle, ja tarkoituksena oli kehittää vaihtoehtoja nykyiselle lastaustavalle.
Työssä keskitytään tuotteen lastaamiseen varastosta konttiin, lastin sijoitteluun sekä yleisesti lastaamiseen vaikuttaviin tekijöihin. Näitä tekijöitä ovat muun muassa kuormansidonta, kontin ja kohdemaiden painorajat sekä työturvallisuus. Painorajoituksissa erityisesti otetaan huomioon Yhdysvalloissa vaikuttavat lait ja määräykset, koska yrityksen ongelmat liittyvät juuri kyseisen maan kuljetuksiin. Teoriaosassa perehdytään lisäksi yleisesti kontteihin, konttiliikenteeseen ja erilaisiin lakeihin, sopimuksiin ja standardeihin.
Työn empiriaosassa käydään esimerkin avulla läpi, miten lastaus suoritetaan nyt ja mitä sidontavälineitä käytetään. Siinä tuodaan esille lastauksen ongelmakohtia, joihin lukeutuvat muun muassa työturvallisuusasiat. Sen jälkeen esitellään ratkaisuvaihtoehtoja, joita yritys voisi käyttää nykyisen lastaustavan sijasta. Ratkaisuehdotukset, eli konttien porrastus ja verkon käyttäminen, ovat molemmat toteutettavissa vähin muutoksin ja kustannuksin. Molemmat toisivat myös parannuksia työturvallisuuteen. Lastauksen etukäteissuunnittelulla on tärkeä painoarvo, jotta myös paino saadaan jakautumaan tasaisesti.
Työssä keskitytään tuotteen lastaamiseen varastosta konttiin, lastin sijoitteluun sekä yleisesti lastaamiseen vaikuttaviin tekijöihin. Näitä tekijöitä ovat muun muassa kuormansidonta, kontin ja kohdemaiden painorajat sekä työturvallisuus. Painorajoituksissa erityisesti otetaan huomioon Yhdysvalloissa vaikuttavat lait ja määräykset, koska yrityksen ongelmat liittyvät juuri kyseisen maan kuljetuksiin. Teoriaosassa perehdytään lisäksi yleisesti kontteihin, konttiliikenteeseen ja erilaisiin lakeihin, sopimuksiin ja standardeihin.
Työn empiriaosassa käydään esimerkin avulla läpi, miten lastaus suoritetaan nyt ja mitä sidontavälineitä käytetään. Siinä tuodaan esille lastauksen ongelmakohtia, joihin lukeutuvat muun muassa työturvallisuusasiat. Sen jälkeen esitellään ratkaisuvaihtoehtoja, joita yritys voisi käyttää nykyisen lastaustavan sijasta. Ratkaisuehdotukset, eli konttien porrastus ja verkon käyttäminen, ovat molemmat toteutettavissa vähin muutoksin ja kustannuksin. Molemmat toisivat myös parannuksia työturvallisuuteen. Lastauksen etukäteissuunnittelulla on tärkeä painoarvo, jotta myös paino saadaan jakautumaan tasaisesti.