Project management in ICT organization : How to enable and support the unified way of working
Toppila, Irina (2012)
Toppila, Irina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317998
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tieto Oyj:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa malli, miten projektipäällikkö toimii Tiedossa, sekä kehittää ja ottaa käyttöön työkalu, joka tukee tätä mallia. Pääpaino työssä oli toteutettavalla työkalulla. Osa työstä on yrityksen näkökulmasta salaista, joten liitteissä on paljon materiaalia tämän kirjallisen dokumentin lisäksi.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin kartoittamalla lähtötilanne olemassa olevien mittareiden, henkilöstötyytyväisyys- ja asiakastyytyväisyyskyselyiden tulosten, sekä erillisen projektipäälliköille suunnatun kyselyn kautta. Työ käynnistyi virallisesti vuoden 2009 lopussa ja työkalu, Project Desktop, sekä malli otettiin käyttöön vuoden 2011 aikana. Teoriana hyödynnettiin projektinhallintaa koskevia teorioita. Tukevina teorioina käytettiin johtamista, organisaatiokulttuuria ja muutoshallintaa koskevia teorioita. Näiden teorioiden pohjalta rakennettiin malli, joka vastaisi käsillä olevaan haasteeseen. Tätä mallia lähdettiin viemään eteenpäin sekä konseptina että työkaluna.
Työn tuloksena kehitettiin malli, joka toimii kehyksenä myös jatkohankkeille. Tämä malli kertoo, minkälaisia odotuksia projektipäälliköiden työhön kohdistuu ja millaisia vaatimuksia heidän osaamiselle asetetaan. Tässä työssä kehitetty malli toimi myös pohjana kehitettävälle työkalulle. Työkalussa kootaan erilaiset käytössä olevat projektipäällikön työkalut yhteen paikkaan, josta ne ovat helposti löydettävissä. Työkalu tarjoaa näkymän projektin tilanteeseen, tuoden esiin tärkeimmät mittarit, projektin uusimmat dokumentit. Lisäksi työkalusta löytyy tukihenkilöiden ja projektiryhmän yhteystiedot.
Opinnäyteyön lopputuloksena käyttöönotettu malli on havaittu hyödylliseksi ja sen kehittämistä tullaan jatkamaan. Kehitetty ja käyttöönotettu työkalu on vasta ensimmäisessä tuotantovaiheessa. Työkalusta on saatu projektipäälliköiltä hyvää palautetta. Projektipäälliköille tarjottu apu ja tuki on heijastunut positiivisesti myös asiakkailta saatuun palautteeseen ja projektipäälliköiden tyytyväisyyteen. Tiedossa jatketaan muidenkin projektinhallinnan työkalujen kehittämistä, ja nämä uudet työkalut otetaan mukaan Project Desktopille.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin kartoittamalla lähtötilanne olemassa olevien mittareiden, henkilöstötyytyväisyys- ja asiakastyytyväisyyskyselyiden tulosten, sekä erillisen projektipäälliköille suunnatun kyselyn kautta. Työ käynnistyi virallisesti vuoden 2009 lopussa ja työkalu, Project Desktop, sekä malli otettiin käyttöön vuoden 2011 aikana. Teoriana hyödynnettiin projektinhallintaa koskevia teorioita. Tukevina teorioina käytettiin johtamista, organisaatiokulttuuria ja muutoshallintaa koskevia teorioita. Näiden teorioiden pohjalta rakennettiin malli, joka vastaisi käsillä olevaan haasteeseen. Tätä mallia lähdettiin viemään eteenpäin sekä konseptina että työkaluna.
Työn tuloksena kehitettiin malli, joka toimii kehyksenä myös jatkohankkeille. Tämä malli kertoo, minkälaisia odotuksia projektipäälliköiden työhön kohdistuu ja millaisia vaatimuksia heidän osaamiselle asetetaan. Tässä työssä kehitetty malli toimi myös pohjana kehitettävälle työkalulle. Työkalussa kootaan erilaiset käytössä olevat projektipäällikön työkalut yhteen paikkaan, josta ne ovat helposti löydettävissä. Työkalu tarjoaa näkymän projektin tilanteeseen, tuoden esiin tärkeimmät mittarit, projektin uusimmat dokumentit. Lisäksi työkalusta löytyy tukihenkilöiden ja projektiryhmän yhteystiedot.
Opinnäyteyön lopputuloksena käyttöönotettu malli on havaittu hyödylliseksi ja sen kehittämistä tullaan jatkamaan. Kehitetty ja käyttöönotettu työkalu on vasta ensimmäisessä tuotantovaiheessa. Työkalusta on saatu projektipäälliköiltä hyvää palautetta. Projektipäälliköille tarjottu apu ja tuki on heijastunut positiivisesti myös asiakkailta saatuun palautteeseen ja projektipäälliköiden tyytyväisyyteen. Tiedossa jatketaan muidenkin projektinhallinnan työkalujen kehittämistä, ja nämä uudet työkalut otetaan mukaan Project Desktopille.