Nuorten näkökulmia koulu-uupumuksen ehkäisemisestä, syntyyn vaikuttavista tekijöistä ja kouluterveydenhoitajan käyttämistä auttamismenetelmistä
Harja, Sonja (2012)
Harja, Sonja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317994
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdehoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Sonja Harja
Opinnäytetyön nimi: Nuorten näkökulmia koulu-uupumuksen ehkäisemisestä, syntyyn vaikuttavista tekijöistä ja kouluterveydenhoitajan käyttämistä auttamismenetelmistä
Työn ohjaaja: Merja Männistö
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2012
Sivumäärä: 45 + 4 liitettä
Tämä opinnäytetyö syntyi oman mielenkiintoni pohjalta. Työn tarkoitus oli selvittää nuorten näkökulmia koulu-uupumuksen syntyyn vaikuttavista tekijöistä, keinoista ehkäistä sitä ja kouluterveydenhoitajan roolista koulu-uupumuksen ehkäisemisessä ja uupuneen oppilaan auttamisessa. Työn tavoite oli lisätä tietoa koulu-uupumuksesta. Teoriatiedon avulla koulu ja kouluterveydenhuolto saavat tietoa
koulu-uupumuksesta ja voivat tutkimustulosten perusteella kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat nuoruus, koulu-uupumus ja kouluterveydenhuolto. Koulu-uupumus jakaantuu sen taustalla oleviin tekijöihin, uupumuksen tunnistamiseen, mittaamiseen ja ehkäisemiseen. Kouluterveydenhuolto koostuu kouluterveydenhuollon tehtävistä, kouluikäisten terveyden edistämisestä, kouluterveydenhoitajan käyttämistä menetelmistä ja laajasta terveystarkastuksesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä eläytymismenetelmä. Tutkimuslomakkeissa oli kaksi kehyskertomusta, joista toisessa eläydytään
koulu-uupuneen ja toisessa ei koulu-uupuneen rooliin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 yhdeksäsluokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että koulu-uupumukseen vaikuttavat tekijät painottuvat kouluun liittyviin tekijöihin, henkilökohtaisiin tekijöihin ja lepoon liittyviin vaikeuksiin. Esimerkiksi suuri määrä kotitehtäviä, myöhään valvominen ja motivaation puute koulua kohtaan altistavat uupumukselle. Vastaavasti ehkäisevistä tekijöistä korostuvat koulutekijät, terveelliset elämäntavat, henkilökohtaiset tekijät sekä läheisten merkitys. Kouluterveydenhoitaja voi ehkäistä koulu-uupumusta ohjaamalla ja neuvomalla nuorta ja tukemalla nuoren mielenterveyttä. Uupuneen oppilaan auttamisessa hän oli tuen antaja, rohkaisija sekä lisäavun tarjoaja. Terveydenhoitaja tarjosi aikaa esimerkiksi koulukuraattorille tai koulupsykologille. Hän tuki nuoria keskustellen, kuunnellen ja kannustaen sekä vaikeissa tilanteissa auttaen ja rohkaisten. Nuoret kokivat aidon läsnäolon ja kiinnostuksen asioitaan kohtaan tärkeänä.
Jatkokehittämisehdotuksena tutkimuksen voisi toteuttaa laajemmalle joukolle yläasteen oppilaita sekä lukion ja ammattikoulun oppilaille. Teettämällä tutkimuksen opettajille ja/tai kouluterveydenhoitajille tutkimukseen saataisiin uusi näkökulma. Tulevaisuudessa koulu-uupumuksesta voitaisiin tehdä myös yläkoululaisille suunnattu opas.
Asiasanat: nuoret, kouluterveydenhoitaja, koulu-uupumus, ehkäiseminen, auttamismenetelmät
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdehoitotyön suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Sonja Harja
Opinnäytetyön nimi: Nuorten näkökulmia koulu-uupumuksen ehkäisemisestä, syntyyn vaikuttavista tekijöistä ja kouluterveydenhoitajan käyttämistä auttamismenetelmistä
Työn ohjaaja: Merja Männistö
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2012
Sivumäärä: 45 + 4 liitettä
Tämä opinnäytetyö syntyi oman mielenkiintoni pohjalta. Työn tarkoitus oli selvittää nuorten näkökulmia koulu-uupumuksen syntyyn vaikuttavista tekijöistä, keinoista ehkäistä sitä ja kouluterveydenhoitajan roolista koulu-uupumuksen ehkäisemisessä ja uupuneen oppilaan auttamisessa. Työn tavoite oli lisätä tietoa koulu-uupumuksesta. Teoriatiedon avulla koulu ja kouluterveydenhuolto saavat tietoa
koulu-uupumuksesta ja voivat tutkimustulosten perusteella kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat nuoruus, koulu-uupumus ja kouluterveydenhuolto. Koulu-uupumus jakaantuu sen taustalla oleviin tekijöihin, uupumuksen tunnistamiseen, mittaamiseen ja ehkäisemiseen. Kouluterveydenhuolto koostuu kouluterveydenhuollon tehtävistä, kouluikäisten terveyden edistämisestä, kouluterveydenhoitajan käyttämistä menetelmistä ja laajasta terveystarkastuksesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä eläytymismenetelmä. Tutkimuslomakkeissa oli kaksi kehyskertomusta, joista toisessa eläydytään
koulu-uupuneen ja toisessa ei koulu-uupuneen rooliin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 yhdeksäsluokkalaista nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa ilmeni, että koulu-uupumukseen vaikuttavat tekijät painottuvat kouluun liittyviin tekijöihin, henkilökohtaisiin tekijöihin ja lepoon liittyviin vaikeuksiin. Esimerkiksi suuri määrä kotitehtäviä, myöhään valvominen ja motivaation puute koulua kohtaan altistavat uupumukselle. Vastaavasti ehkäisevistä tekijöistä korostuvat koulutekijät, terveelliset elämäntavat, henkilökohtaiset tekijät sekä läheisten merkitys. Kouluterveydenhoitaja voi ehkäistä koulu-uupumusta ohjaamalla ja neuvomalla nuorta ja tukemalla nuoren mielenterveyttä. Uupuneen oppilaan auttamisessa hän oli tuen antaja, rohkaisija sekä lisäavun tarjoaja. Terveydenhoitaja tarjosi aikaa esimerkiksi koulukuraattorille tai koulupsykologille. Hän tuki nuoria keskustellen, kuunnellen ja kannustaen sekä vaikeissa tilanteissa auttaen ja rohkaisten. Nuoret kokivat aidon läsnäolon ja kiinnostuksen asioitaan kohtaan tärkeänä.
Jatkokehittämisehdotuksena tutkimuksen voisi toteuttaa laajemmalle joukolle yläasteen oppilaita sekä lukion ja ammattikoulun oppilaille. Teettämällä tutkimuksen opettajille ja/tai kouluterveydenhoitajille tutkimukseen saataisiin uusi näkökulma. Tulevaisuudessa koulu-uupumuksesta voitaisiin tehdä myös yläkoululaisille suunnattu opas.
Asiasanat: nuoret, kouluterveydenhoitaja, koulu-uupumus, ehkäiseminen, auttamismenetelmät