Murrosikäisen itsetunnon tukeminen : koulutustapahtuma Harjulan lastenkodin henkilökunnalle
Sutinen, Mira; Mäkelä, Katriina; Pääaho, Tarja (2012)
Sutinen, Mira
Mäkelä, Katriina
Pääaho, Tarja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoitus oli järjestää koulutustapahtuma Harjulan lastenkodin työntekijöille murrosikäisen itsetunnon tukemisesta. Koulutustapahtumaa varten tehtiin luentomateriaali ja sen pohjalta kokosimme tiivistel-män, jota henkilökunta voi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi uusien työtekijöiden perehdytyksessä. Tavoitteena oli yhdistää Harjulan toimintamenetelmiä murrosikäisten itsetunnon tukemisessa.
Työn tilaajana oli Harjulan lastenkoti. Harjula on Kajaanin Pelastakaa Lapset ry:n ylläpitämä 14 -paikkainen las-tenkoti 0-18-vuotiaille lapsille ja nuorille. Asiakkaita otetaan vastaan koko Suomen alueelta, mutta suurin osa tulee Kainuusta. Lastenkodin tarkoitus on turvata lapsille ja nuorille kokonaisvaltaisesti hyvät edellytykset terveeseen kasvuun ja kehitykseen.
Aineisto kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aineisto haettiin Nelli-tiedonhakuportaalista ja Google Scholarin tietokannoista. Lähteiksi pyrittiin etsimään mahdollisimman uusia ja luotettavia tutkimuksia ja kirjoja. Kehitystehtävänä oli etsiä vastaus kysymykseen: Millä keinoilla murrosikäisen itsetuntoa voidaan tukea?
Opinnäytteen teoriaosuus koostuu neljästä osa-alueesta. Ensimmäiseksi käsitellään murrosikä ja kyseiseen ikäkauteen liittyvät kehitystehtävät. Toiseksi määritellään, mitä itsetunto tarkoittaa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat myös hyvän ja huonon itsetunnon merkit murrosikäisellä ja ongelmallisten perheolojen vaikutusta nuoren itsetuntoon. Viimeiseksi perehdytään siihen, miksi murrosikäisen itsetuntoa tulee tukea ja millaisia keinoja itsetunnon tukemiseen on olemassa.
Tuotteemme oli suunnitelman mukainen. Koulutustapahtumaan osallistui viisi Harjulan henkilökunnasta ja heiltä saatu palaute oli ainoastaan positiivista. Kaikki kuulijoista ajattelivat luennon olleen hyvä ja käytännössä hyö-dynnettävä. Koulutustapahtuma oli kaikin puolin onnistunut. Luennon tiivistelmästä tuli 3-sivuinen ja se vastasi odotuksia.
Mahdollisia jatkokehittämisaiheita tämän opinnäytteen pohjalta ovat esimerkiksi Harjulan nuorten kokemukset itsetunnon tukemisesta ja millaisen tuen nuoret kokevat hyväksi. Jotta itsetunto-ongelmien kehittyminen pysty-tään ehkäisemään jo varhaisessa vaiheessa, lasten itsetunnon tukemisesta tehty opas vanhemmille olisi erinomainen jatkokehittämisen aihe.
Työn tilaajana oli Harjulan lastenkoti. Harjula on Kajaanin Pelastakaa Lapset ry:n ylläpitämä 14 -paikkainen las-tenkoti 0-18-vuotiaille lapsille ja nuorille. Asiakkaita otetaan vastaan koko Suomen alueelta, mutta suurin osa tulee Kainuusta. Lastenkodin tarkoitus on turvata lapsille ja nuorille kokonaisvaltaisesti hyvät edellytykset terveeseen kasvuun ja kehitykseen.
Aineisto kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aineisto haettiin Nelli-tiedonhakuportaalista ja Google Scholarin tietokannoista. Lähteiksi pyrittiin etsimään mahdollisimman uusia ja luotettavia tutkimuksia ja kirjoja. Kehitystehtävänä oli etsiä vastaus kysymykseen: Millä keinoilla murrosikäisen itsetuntoa voidaan tukea?
Opinnäytteen teoriaosuus koostuu neljästä osa-alueesta. Ensimmäiseksi käsitellään murrosikä ja kyseiseen ikäkauteen liittyvät kehitystehtävät. Toiseksi määritellään, mitä itsetunto tarkoittaa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat myös hyvän ja huonon itsetunnon merkit murrosikäisellä ja ongelmallisten perheolojen vaikutusta nuoren itsetuntoon. Viimeiseksi perehdytään siihen, miksi murrosikäisen itsetuntoa tulee tukea ja millaisia keinoja itsetunnon tukemiseen on olemassa.
Tuotteemme oli suunnitelman mukainen. Koulutustapahtumaan osallistui viisi Harjulan henkilökunnasta ja heiltä saatu palaute oli ainoastaan positiivista. Kaikki kuulijoista ajattelivat luennon olleen hyvä ja käytännössä hyö-dynnettävä. Koulutustapahtuma oli kaikin puolin onnistunut. Luennon tiivistelmästä tuli 3-sivuinen ja se vastasi odotuksia.
Mahdollisia jatkokehittämisaiheita tämän opinnäytteen pohjalta ovat esimerkiksi Harjulan nuorten kokemukset itsetunnon tukemisesta ja millaisen tuen nuoret kokevat hyväksi. Jotta itsetunto-ongelmien kehittyminen pysty-tään ehkäisemään jo varhaisessa vaiheessa, lasten itsetunnon tukemisesta tehty opas vanhemmille olisi erinomainen jatkokehittämisen aihe.