Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa Case: Laurea WDC 2012
Vähämäki, Marko (2012)
Vähämäki, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317930
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, kuinka Laurean Otaniemen WDC-2012 hankkeen tapahtumien markkinoinnissa on hyödynnetty sosiaalista mediaa.
Helsinki nimettiin vuoden 2009 marraskuussa maailman designpääkaupungiksi vuodeksi 2012.
Helsingin lisäksi designpääkaupunkeina toimivat Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Lahti. Espoon vastuulla on hyvinvointiin liittyvä design. Laurea tekee yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa.
Laurean Otaniemen yksikön roolina on ollut järjestää hyvinvointiin liittyviä tapahtumia. Tapahtumia on järjestetty lapsiperheille, kehitysvammaisille ja ikäihmisille.
Opiskelijoiden vastuulla oli järjestää hyvinvointitapahtumat. Tapahtumille ei ollut olemassa varsinaista markkinointibudjettia, joten tehtävänä oli löytää uusia markkinointikeinoja. Tapahtumia on järjestetty maaliskuusta alkaen ja vuoden viimeiset tapahtumat järjestetään joulukuussa 2012.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa tapahtumamarkkinointi ja sosiaalinen media, lisäksi työssä käsitellään palvelumuotoilua ja hyvinvointia. Hyvinvointi ja palvelumuotoilu ovat keskeisessä osassa Laurean järjestämissä hyvinvointitapahtumissa.
Sosiaalisen median osalta tämän työn painopiste on Facebookissa. Facebookin lisäksi tässä työssä kerrotaan lyhyesti, kuinka Laurea onnistui hyödyntämään YouTube-palvelua järjestämissään tapahtumissa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tapahtumien pohjalta järjestettiin haastattelu Laurean WDC-tapahtumien avainhenkilölle. Lisäksi työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Saatujen tuloksien perusteella voitiin tehdä johtopäätökset. YouTube- palvelun käyttö osoittautui onnistuneeksi ratkaisuksi. Videot ovat selkeitä ja sopivan pituisia. Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa ei ollut täysin onnistunut. Facebook-tapahtumien seuranta ei ollut riittävällä tasolla. Tapahtumaprosessi tehtiin, mutta järjestäjät eivät tiedostaneet sitä. Tapahtumat eivät olleet täysin onnistuneita, sillä kävijät olisivat halunneet tietoa enemmän etukäteen.
Helsinki nimettiin vuoden 2009 marraskuussa maailman designpääkaupungiksi vuodeksi 2012.
Helsingin lisäksi designpääkaupunkeina toimivat Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Lahti. Espoon vastuulla on hyvinvointiin liittyvä design. Laurea tekee yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa.
Laurean Otaniemen yksikön roolina on ollut järjestää hyvinvointiin liittyviä tapahtumia. Tapahtumia on järjestetty lapsiperheille, kehitysvammaisille ja ikäihmisille.
Opiskelijoiden vastuulla oli järjestää hyvinvointitapahtumat. Tapahtumille ei ollut olemassa varsinaista markkinointibudjettia, joten tehtävänä oli löytää uusia markkinointikeinoja. Tapahtumia on järjestetty maaliskuusta alkaen ja vuoden viimeiset tapahtumat järjestetään joulukuussa 2012.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostaa tapahtumamarkkinointi ja sosiaalinen media, lisäksi työssä käsitellään palvelumuotoilua ja hyvinvointia. Hyvinvointi ja palvelumuotoilu ovat keskeisessä osassa Laurean järjestämissä hyvinvointitapahtumissa.
Sosiaalisen median osalta tämän työn painopiste on Facebookissa. Facebookin lisäksi tässä työssä kerrotaan lyhyesti, kuinka Laurea onnistui hyödyntämään YouTube-palvelua järjestämissään tapahtumissa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tapahtumien pohjalta järjestettiin haastattelu Laurean WDC-tapahtumien avainhenkilölle. Lisäksi työssä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Saatujen tuloksien perusteella voitiin tehdä johtopäätökset. YouTube- palvelun käyttö osoittautui onnistuneeksi ratkaisuksi. Videot ovat selkeitä ja sopivan pituisia. Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa ei ollut täysin onnistunut. Facebook-tapahtumien seuranta ei ollut riittävällä tasolla. Tapahtumaprosessi tehtiin, mutta järjestäjät eivät tiedostaneet sitä. Tapahtumat eivät olleet täysin onnistuneita, sillä kävijät olisivat halunneet tietoa enemmän etukäteen.