Facebook kirjastojen markkinointi- ja viestintäkanavana
Helastila, Annika (2012)
Helastila, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjastojen markkinointia ja viestintää Facebookissa. Kohderyhmäksi valittiin maakuntakirjastot sekä yleisten kirjastojen keskuskirjastona toimiva Pasilan kirjasto. Maakuntakirjastoista Porvoon kaupunginkirjasto ei ole mukana tutkimuksessa, sillä kirjastolla ei ollut Facebook-profiilia aineistonkeruuaikana.
Tutkimusongelmaan liittyviä kysymyksiä olivat: 1) miten kirjastot viestivät Facebookissa ja markkinoivat siellä palvelujaan, 2) miten viestintä toteutuu tarkastelun alaisena olevissa kirjastoissa ja 3) miten profiilin tykkääjät osallistuvat viestintään. Tutkimuksen pohjalta esitetään lopuksi kehitysehdotuksia kirjastojen Facebook-toimintaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysin tutkimusaineistona toimivat kirjastojen Facebook-sivulla olevat päivitykset sekä muu profiilissa jaettu kirjastoa koskeva informaatio.
Suurin osa tutkimuksessa mukana olevista kirjastoista on omaksunut Facebookin käytön ja osaa hyödyntää sitä markkinoinnissaan ja viestinnässään. Sivuilla tiedotetaan markkinointiviestinnän kannalta tärkeimmistä asioista, kuten tapahtumista, palveluista ja kokoelmista. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että kirjastojen viestintä Facebookissa on pääosin yksisuuntaista. Kirjaston Facebook-sivujen tykkääjät eivät reagoi päivityksiin niin paljon kuin toiminnalta voisi odottaa.
Tutkimusongelmaan liittyviä kysymyksiä olivat: 1) miten kirjastot viestivät Facebookissa ja markkinoivat siellä palvelujaan, 2) miten viestintä toteutuu tarkastelun alaisena olevissa kirjastoissa ja 3) miten profiilin tykkääjät osallistuvat viestintään. Tutkimuksen pohjalta esitetään lopuksi kehitysehdotuksia kirjastojen Facebook-toimintaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysin tutkimusaineistona toimivat kirjastojen Facebook-sivulla olevat päivitykset sekä muu profiilissa jaettu kirjastoa koskeva informaatio.
Suurin osa tutkimuksessa mukana olevista kirjastoista on omaksunut Facebookin käytön ja osaa hyödyntää sitä markkinoinnissaan ja viestinnässään. Sivuilla tiedotetaan markkinointiviestinnän kannalta tärkeimmistä asioista, kuten tapahtumista, palveluista ja kokoelmista. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että kirjastojen viestintä Facebookissa on pääosin yksisuuntaista. Kirjaston Facebook-sivujen tykkääjät eivät reagoi päivityksiin niin paljon kuin toiminnalta voisi odottaa.