Asiakaslähtöinen järjestelmäintegraatio-ohjeistus myynnille
Ville-Petteri, Alanen (2012)
Ville-Petteri, Alanen
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317861
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli luoda yrityksen X myyjille kattava ja myyntityötä helpottava ohjeistus järjestelmäintegraation myymiseen. Yritys X on kyseisen alan tukkukauppa, joka toimii maailmanlaajuisesti. Ohjeistuksen tarkoituksena on kertoa myyjille hieman integraatioiden taustoja, jotta heille käy selväksi integraation eri vaiheet sekä projektin aloittamiseen tarvittavat tiedot. Tällä tavoin myyjä pystyy luontevasti ja helposti aloittamaan keskustelun asiakkaan (yritys Y) kanssa yhteistyön syventämisestä. Yritykseltä X on aiemmin puuttunut selkeä ohjeistus järjestel-mäintegraatioiden myymistä ja projektin aloittamista varten.
Tietojärjestelmien hankinta pitää sisällään neljä eri vaihetta: valmistelu, valinta, valvonta ja viimeistely. Opinnäytteen lopputulos, ohjeistus integraatioista myyjille, liittyy tiiviisti valmisteluosioon. Projektien tarkoituksena on, että molemmat osapuolet saavuttavat taloudellista hyötyä. Tietojärjestelmien hankintaan kuuluu monia eri riskejä, joita on pyrittävä hallitsemaan. Huolellisella suunnittelulla pystytään vähentämään riskien määrää, muttei kokonaan poistamaan niitä.
Ohjeistuksen luomiseen käytettiin case-, konstruktiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmiä. Haastatteluiden avulla ohjeistukselle saatiin pohja ja tällä tavoin pystyttiin varmistamaan, että kaikki myyjien tarvitsemat elementit tulevat mukaan.
Opinnäytteen tuloksena on ohjeistus yrityksen X myyjille järjestelmäintegraatioprojektin aloittamista varten. Järjestelmäintegraatioiden tarkoituksena on yhdistää yritysten X ja Y järjestelmiä ja saavuttaa yrityksille ajallista ja rahallista säästöä. Integraatioiden avulla yritysten järjestelmät pystyvät kommunikoimaan keskenään.
Ohjeistuksessa on kuvaus integraation tavoitteista, vaiheista sekä projektin aloittamista tukeva kyselylomake. Ohjeistus laadittiin yrityksen X myyjien haastattelujen pohjalta ja saatiin ohjeistuk-selle halutut tavoitteet sekä hyödyllisiä kysymyksiä lomakkeelle. Opinnäytteen laatimisen edetessä seurattiin myös meneillä olevaa integraatioprojektia, jonka avulla pystyin hahmottamaan mahdollisesti eteen tulevia kysymyksiä ja epäkohtia.
Ohjeistuksesta tuli selkeä, ytimekäs ja myyntityötä helpottava opas yrityksen X asiakasvastuullisia myyjiä varten. Mahdolliset ylläpitotoimet ohjeistukselle tullaan suorittamaan tarpeen mukaan. Ohjeistusta tullaan testaamaan käytännössä asiakastapaamisen yhteydessä ja tämän jälkeen tapaamisessa esille tulleet seikat ohjeistuksesta tullaan analysoimaan.
Tietojärjestelmien hankinta pitää sisällään neljä eri vaihetta: valmistelu, valinta, valvonta ja viimeistely. Opinnäytteen lopputulos, ohjeistus integraatioista myyjille, liittyy tiiviisti valmisteluosioon. Projektien tarkoituksena on, että molemmat osapuolet saavuttavat taloudellista hyötyä. Tietojärjestelmien hankintaan kuuluu monia eri riskejä, joita on pyrittävä hallitsemaan. Huolellisella suunnittelulla pystytään vähentämään riskien määrää, muttei kokonaan poistamaan niitä.
Ohjeistuksen luomiseen käytettiin case-, konstruktiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmiä. Haastatteluiden avulla ohjeistukselle saatiin pohja ja tällä tavoin pystyttiin varmistamaan, että kaikki myyjien tarvitsemat elementit tulevat mukaan.
Opinnäytteen tuloksena on ohjeistus yrityksen X myyjille järjestelmäintegraatioprojektin aloittamista varten. Järjestelmäintegraatioiden tarkoituksena on yhdistää yritysten X ja Y järjestelmiä ja saavuttaa yrityksille ajallista ja rahallista säästöä. Integraatioiden avulla yritysten järjestelmät pystyvät kommunikoimaan keskenään.
Ohjeistuksessa on kuvaus integraation tavoitteista, vaiheista sekä projektin aloittamista tukeva kyselylomake. Ohjeistus laadittiin yrityksen X myyjien haastattelujen pohjalta ja saatiin ohjeistuk-selle halutut tavoitteet sekä hyödyllisiä kysymyksiä lomakkeelle. Opinnäytteen laatimisen edetessä seurattiin myös meneillä olevaa integraatioprojektia, jonka avulla pystyin hahmottamaan mahdollisesti eteen tulevia kysymyksiä ja epäkohtia.
Ohjeistuksesta tuli selkeä, ytimekäs ja myyntityötä helpottava opas yrityksen X asiakasvastuullisia myyjiä varten. Mahdolliset ylläpitotoimet ohjeistukselle tullaan suorittamaan tarpeen mukaan. Ohjeistusta tullaan testaamaan käytännössä asiakastapaamisen yhteydessä ja tämän jälkeen tapaamisessa esille tulleet seikat ohjeistuksesta tullaan analysoimaan.