Lähiruoan kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen : Case: Prisma X
Rantavuo, Essi (2012)
Rantavuo, Essi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317842
Tiivistelmä
Lähiruoka on koko ajan kasvava trendi. Kuluttajat haluavat tukea paikallisuutta sekä saada niin sanotusti puhtaampaa ruokaa. Lähiruoka koetaan tutuksi ja turvalliseksi, koska toimittaja tiedetään tai se on ainakin helppo selvittää ja koska lisäaineita ja pak-kausmateriaaleja käytetään vähemmän.
Suuri osa yritysten kustannuksista koostuu erilaisista hankinnoista joten jo pelkästään kustannusten kannalta hankintojen sujuvuus on erityisen tärkeää.
Opinnäytetyö tehtiin Prisma X:lle ja työn tarkoituksena oli selvittää, kohtaako lähi-ruoan kysyntä ja tarjonta eli saavatko asiakkaat Prisma X:stä sellaisia lähiruokatuotteita kuin he haluavat.
Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä vieraskie-listä kirjallisuutta. Empiriaosuuteen tietoa kerättiin asiakas- ja toimittajakyselyn avulla sekä haastattelemalla Prisma X:n päivittäistavaraosaston myyntipäällikköä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kysyntää lähiruoalle on ja tarjontaakin on, mutta asiakkaat eivät löydä näitä lähiruokatuotteita Prisma X:n valikoimista. Nämä tuotteet häviävät volyymituotteiden sekaan.
Suuri osa yritysten kustannuksista koostuu erilaisista hankinnoista joten jo pelkästään kustannusten kannalta hankintojen sujuvuus on erityisen tärkeää.
Opinnäytetyö tehtiin Prisma X:lle ja työn tarkoituksena oli selvittää, kohtaako lähi-ruoan kysyntä ja tarjonta eli saavatko asiakkaat Prisma X:stä sellaisia lähiruokatuotteita kuin he haluavat.
Teoriaosuudessa lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä vieraskie-listä kirjallisuutta. Empiriaosuuteen tietoa kerättiin asiakas- ja toimittajakyselyn avulla sekä haastattelemalla Prisma X:n päivittäistavaraosaston myyntipäällikköä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kysyntää lähiruoalle on ja tarjontaakin on, mutta asiakkaat eivät löydä näitä lähiruokatuotteita Prisma X:n valikoimista. Nämä tuotteet häviävät volyymituotteiden sekaan.