Jälleenmyyjiin kohdistuvan mainoskampanjan arviointi
Virtanen, Arja (2012)
Virtanen, Arja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Pharmacare Nova Oy:n markkinointitutkimus ja mainoskampanjan arviointi jälleenmyyjien avulla. Tarkoituksena oli selvittää jälleenmyyjien mielipiteitä Pharmacaresta, yrityksen tuotteista sekä Pharmacaren tuotekampanjasta. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää onko heidän mielestään tämän kaltaisten kampanjoiden tekeminen kannattavaa. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Pharmacare Nova Oy Hollolasta. Yritys valmistaa hevosten hoito- ja täydennysrehutuotteita.
Kyselyn kohderyhmänä olivat Pharmacaren toukokuun 2010 kampanjaan itsensä ilmoittaneet kaksikymmentäyhdeksän jälleenmyyjää ympäri Suomen. Kyselyn avulla jälleenmyyjiltä saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla yritys pystyy tekemään haluamiaan parannuksia ja muita muutoksia seuraavia kampanjoita suunniteltaessa.
Teoriaosuudessa käydään läpi jälleenmyyjiä sekä mainoskampanjan valintaperusteita, suunnittelua ja arviointia. Tietoa kerättiin monipuolisesti niin kirjallisuudesta kuin internetistäkin.
Tämän opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kampanjan onnistumista selvitettiin jälleenmyyjäkyselyn avulla. Kysely toteutettiin heinäkuussa 2010 ja se oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Vastauksia pyrittiin saamaan kaikilta toukokuun kampanjaan osallistuneilta jälleenmyyjiltä. Kyselyyn vastasi kaksikymmentäkolme jälleenmyyjää.
Kyselyn tulosten perusteella päästään siihen johtopäätökseen, että jälleenmyyjien mielipiteet Pharmacaren kampanjasta ja sen onnistumisesta olivat hyviä ja rohkaisevia. Tuotteita pidettiin ihan hyvinä, mutta toisten mielestä kampanjassa olisi voinut olla mukana aivan uusia tuotteita, jotka olisivat myyneet mahdollisesti vieläkin paremmin.
Kyselyn kohderyhmänä olivat Pharmacaren toukokuun 2010 kampanjaan itsensä ilmoittaneet kaksikymmentäyhdeksän jälleenmyyjää ympäri Suomen. Kyselyn avulla jälleenmyyjiltä saatiin arvokasta tietoa, jonka avulla yritys pystyy tekemään haluamiaan parannuksia ja muita muutoksia seuraavia kampanjoita suunniteltaessa.
Teoriaosuudessa käydään läpi jälleenmyyjiä sekä mainoskampanjan valintaperusteita, suunnittelua ja arviointia. Tietoa kerättiin monipuolisesti niin kirjallisuudesta kuin internetistäkin.
Tämän opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kampanjan onnistumista selvitettiin jälleenmyyjäkyselyn avulla. Kysely toteutettiin heinäkuussa 2010 ja se oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Vastauksia pyrittiin saamaan kaikilta toukokuun kampanjaan osallistuneilta jälleenmyyjiltä. Kyselyyn vastasi kaksikymmentäkolme jälleenmyyjää.
Kyselyn tulosten perusteella päästään siihen johtopäätökseen, että jälleenmyyjien mielipiteet Pharmacaren kampanjasta ja sen onnistumisesta olivat hyviä ja rohkaisevia. Tuotteita pidettiin ihan hyvinä, mutta toisten mielestä kampanjassa olisi voinut olla mukana aivan uusia tuotteita, jotka olisivat myyneet mahdollisesti vieläkin paremmin.