"Se tuo sellaista väriä ja räiskyvyyttä arkeen" : Maijalanpuiston päiväkodin henkilökunnan kokemuksia monikulttuurisuuskasvatuksesta
Rontu, Laura; Pyky, Tiia (2012)
Rontu, Laura
Pyky, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia monikulttuurisuuskasvatusta Maijalanpuiston päiväkodin henkilökunnan kokemana. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisia käsityksiä Maijalanpuiston henkilökunnalla oli monikulttuurisuuskasvatuksesta yleensä sekä kuinka he toteuttavat monikulttuurisuuskasvatusta päiväkodin jokapäiväisessä arjessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös Maijalanpuistossa hyvin toimivia asioita sekä haasteita liittyen monikulttuurisuuskasvatukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, joka suoritettiin ryhmähaastatteluina. Yhteensä haastateltavia oli yhdeksän, joista osa oli lastentarhanopettajia ja osa lastenhoitajia. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Aineiston perusteella monikulttuurisuuskasvatus miellettiin usein tavalliseksi arjeksi, jossa otetaan huomioon lasten erilaiset taustat sekä taustojen erilaisuuteen liittyvät haasteet. Monikulttuurisuuskasvatus koettiin Maijalanpuistossa perustyöksi, eivätkä haastateltavat kokeneet jatkuvasti toteuttavansa monikulttuurisuuskasvatusta. Suomen kielen opetuksen rooli oli merkittävä. Monikulttuurisuuskasvatus toi mukanaan useita haasteita, mutta niistä huolimatta se koettiin positiiviseksi asiaksi. Monikulttuurisuuskasvatus on Suomessa vielä verrattain uusi asia, joten sitä voisi tuoda vielä enemmän näkyväksi päiväkotien arjessa. Myös varhaiskasvatuksen koulutukseen kaivataan monikulttuurisuusopintoja.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, joka suoritettiin ryhmähaastatteluina. Yhteensä haastateltavia oli yhdeksän, joista osa oli lastentarhanopettajia ja osa lastenhoitajia. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu.
Aineiston perusteella monikulttuurisuuskasvatus miellettiin usein tavalliseksi arjeksi, jossa otetaan huomioon lasten erilaiset taustat sekä taustojen erilaisuuteen liittyvät haasteet. Monikulttuurisuuskasvatus koettiin Maijalanpuistossa perustyöksi, eivätkä haastateltavat kokeneet jatkuvasti toteuttavansa monikulttuurisuuskasvatusta. Suomen kielen opetuksen rooli oli merkittävä. Monikulttuurisuuskasvatus toi mukanaan useita haasteita, mutta niistä huolimatta se koettiin positiiviseksi asiaksi. Monikulttuurisuuskasvatus on Suomessa vielä verrattain uusi asia, joten sitä voisi tuoda vielä enemmän näkyväksi päiväkotien arjessa. Myös varhaiskasvatuksen koulutukseen kaivataan monikulttuurisuusopintoja.