Lähihoitajaopiskelijoiden hoitotyön kädentaidot ja työssäoppiminen : Ensiapupoliklinikan sairaanhoitajien kokemuksia
Salmela, Johanna (2012)
Salmela, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Jokilaakson Terveys Oy:n ensiapupoli-klinikan sairaanhoitajien käsityksiä lähihoitajaopiskelijoiden hoitotyön kädentaidoista. Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa tiedonantajien käsityksiä lähihoitajaopiskelijoi-den kädentaidoista kolmessa hoitotyön tehtävässä, jotka olivat EKG:n otto potilaalta, pikatulehdusnäytteenotto ja traumahaavan hoito. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijaohjausta Jokilaakson Terveys Oy:n ensiapupoliklinikalla. Tiedot opinnäyte-työhön kerättiin sairaanhoitajilta kyselylomakkeilla, joissa oli strukturoituja, puolistruk-turoituja ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin triangulaatiomenetelmällä.
Opiskelijoiden hoitotyön kädentaidoissa vahvuuksiksi nousivat EKG:n otossa ATK:n hallinta ja kytkentäjohtojen asettaminen oikein. Traumahaavanhoidossa aseptiikka koet-tiin opiskelijoilla vahvuutena. Pikatulehdusnäytteenotossa parhaiten opiskelijat hallitsivat neulan ja tutkitun näytteen hävittämisen oikeaoppisesti. Kehittymistarpeita lähihoi-tajaopiskelijoilla koettiin olevan kaikissa kolmessa hoitotyön kädentaidossa, koska kou-lutuksessa ei kädentaitoja ollut harjoiteltu ennen työssäoppimisjaksolle tulemista riittä-västi. Koulutuksen järjestäjältä toivottiin enemmän käytännönläheistä opettamista ja kädentaitojen harjoitteluun mahdollistamista jo koulussa simulaatioharjoitteluna. Kaikki opiskelijat kehittyivät työssäoppimisjaksoilla paljon.
Opiskelijaohjauksessa koettiin työyksikön sairaanhoitajien pieni lukumäärä esteeksi useamman lähihoitajaopiskelijan ottamiseksi työssäoppimisjaksoille. Sairaanhoitajat toivoivat kaikille tasavertaista mahdollisuutta ohjata opiskelijoita ja jokaiselle sairaan-hoitajalle mahdollisuutta osallistua opiskelijoiden ohjauksen suunnitteluun.
Opinnäytetyötä tukee tekijän ohjaustaitoja ja sitä voidaan käyttää ensiapupoliklinikan opiskelijaohjauksessa apuna. Jatkotutkimuksena voi kartoittaa lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä kädentaitojen oppimisesta ensiapupoliklinikalla. Tätä työtä voidaan hyödyntää Jämsän ammattioppilaitoksen lähihoitajakoulutuksessa kliinisten taitojen opettamisessa opiskelijoille.
Opiskelijoiden hoitotyön kädentaidoissa vahvuuksiksi nousivat EKG:n otossa ATK:n hallinta ja kytkentäjohtojen asettaminen oikein. Traumahaavanhoidossa aseptiikka koet-tiin opiskelijoilla vahvuutena. Pikatulehdusnäytteenotossa parhaiten opiskelijat hallitsivat neulan ja tutkitun näytteen hävittämisen oikeaoppisesti. Kehittymistarpeita lähihoi-tajaopiskelijoilla koettiin olevan kaikissa kolmessa hoitotyön kädentaidossa, koska kou-lutuksessa ei kädentaitoja ollut harjoiteltu ennen työssäoppimisjaksolle tulemista riittä-västi. Koulutuksen järjestäjältä toivottiin enemmän käytännönläheistä opettamista ja kädentaitojen harjoitteluun mahdollistamista jo koulussa simulaatioharjoitteluna. Kaikki opiskelijat kehittyivät työssäoppimisjaksoilla paljon.
Opiskelijaohjauksessa koettiin työyksikön sairaanhoitajien pieni lukumäärä esteeksi useamman lähihoitajaopiskelijan ottamiseksi työssäoppimisjaksoille. Sairaanhoitajat toivoivat kaikille tasavertaista mahdollisuutta ohjata opiskelijoita ja jokaiselle sairaan-hoitajalle mahdollisuutta osallistua opiskelijoiden ohjauksen suunnitteluun.
Opinnäytetyötä tukee tekijän ohjaustaitoja ja sitä voidaan käyttää ensiapupoliklinikan opiskelijaohjauksessa apuna. Jatkotutkimuksena voi kartoittaa lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä kädentaitojen oppimisesta ensiapupoliklinikalla. Tätä työtä voidaan hyödyntää Jämsän ammattioppilaitoksen lähihoitajakoulutuksessa kliinisten taitojen opettamisessa opiskelijoille.