Synkkä matkailu: Teemallisten tuotekokonaisuuksien kysyntä kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa
Ahola, Katja; Tuuha, Taru-Sade (2012)
Ahola, Katja
Tuuha, Taru-Sade
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117681
Tiivistelmä
Synkällä matkailulla (dark tourism) viitataan ilmiöön, jossa tietoisesti vieraillaan kuolemaan, kärsimykseen ja hirmutekoihin liittyvissä kohteissa eli attraktioissa. Ilmiön historia juontaa juurensa aina ajanlaskun alkua edeltävään aikaan, roomalaisiin keisarin järjestämiin gladiaattoritaisteluihin, joita seuraamaan kerääntyi tuhansittain katselijoita.
Vaikka synkkää matkailua on ollut niin kauan kuin ihmiset ovat matkustaneet, on ilmiön akateeminen tutkimus vielä verrattain vähäistä, ja todistetusta kysynnästä huolimatta sen kaupallinen potentiaali on toistaiseksi jäänyt selvittämättä. Tässä opinnäytetyössä halutaankin selvittää, löytyykö kotimaisten ja kansainvälisten kuluttajien keskuudessa kiinnostusta synkän matkailun teemallisia tuotekokonaisuuksia kohtaan. Tällaisilla tuotekokonaisuuksilla tarkoitetaan paketoituja tuoteratkaisuja, joihin on niputettu useita synkkään matkailuun liittyviä komponentteja eli esimerkiksi erilaisia attraktioita samalta matkailualueelta. Paketoinnilla pyritään tarjoamaan lisäarvoa aiheeseen vihkiytyneille asiakkaille.
Työ toteutettiin helmi-lokakuussa 2012 ja sen toimeksiantajana toimi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Culture and Heritage –opinnäytetyöteemaryhmä. Työn teoriaosuus käsittelee nykymatkailua muuttuvine trendeineen, synkkää matkailua esimerkiksi ilmiön historian, motiivien ja eri lajien valossa, asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä markkinatutkimusta keinona syvällisemmän kuluttajainformaation hankintaan. Empiirinen osa tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen sähköisenä kyselytutkimuksena, joka lähetettiin kotimaisen Pallontallaajat-keskustelufoorumin sekä kansainvälisen verkkoyhteisöpalvelun Facebookin käyttäjille.
Tutkimuksesta selvisi, että periaatteessa vastaajia kiinnostaisi osallistua useampia synkän matkailun komponentteja ja teemoja sisältävälle matkalle, mutta valtaosa heistä suosii omatoimimatkailua ja välttää pakettiratkaisujen ostamista kaikissa matkansa vaiheissa. Jotta tämä potentiaali voitaisiin paremmin hyödyntää, markkinointi- ja jakelukanavana tulisi käyttää jotakin muuta kuin matkatoimiston tarjoamia palveluja, kuten esimerkiksi tutkimuksessa ehdotettavaa sähköistä, keskitettyä jakeluportaalia, jota kautta kiinnostuneet asiakkaat voivat varata pääsylippunsa vierailuihin jo ennen matkansa alkua.
Vaikka synkkää matkailua on ollut niin kauan kuin ihmiset ovat matkustaneet, on ilmiön akateeminen tutkimus vielä verrattain vähäistä, ja todistetusta kysynnästä huolimatta sen kaupallinen potentiaali on toistaiseksi jäänyt selvittämättä. Tässä opinnäytetyössä halutaankin selvittää, löytyykö kotimaisten ja kansainvälisten kuluttajien keskuudessa kiinnostusta synkän matkailun teemallisia tuotekokonaisuuksia kohtaan. Tällaisilla tuotekokonaisuuksilla tarkoitetaan paketoituja tuoteratkaisuja, joihin on niputettu useita synkkään matkailuun liittyviä komponentteja eli esimerkiksi erilaisia attraktioita samalta matkailualueelta. Paketoinnilla pyritään tarjoamaan lisäarvoa aiheeseen vihkiytyneille asiakkaille.
Työ toteutettiin helmi-lokakuussa 2012 ja sen toimeksiantajana toimi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Culture and Heritage –opinnäytetyöteemaryhmä. Työn teoriaosuus käsittelee nykymatkailua muuttuvine trendeineen, synkkää matkailua esimerkiksi ilmiön historian, motiivien ja eri lajien valossa, asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä markkinatutkimusta keinona syvällisemmän kuluttajainformaation hankintaan. Empiirinen osa tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen sähköisenä kyselytutkimuksena, joka lähetettiin kotimaisen Pallontallaajat-keskustelufoorumin sekä kansainvälisen verkkoyhteisöpalvelun Facebookin käyttäjille.
Tutkimuksesta selvisi, että periaatteessa vastaajia kiinnostaisi osallistua useampia synkän matkailun komponentteja ja teemoja sisältävälle matkalle, mutta valtaosa heistä suosii omatoimimatkailua ja välttää pakettiratkaisujen ostamista kaikissa matkansa vaiheissa. Jotta tämä potentiaali voitaisiin paremmin hyödyntää, markkinointi- ja jakelukanavana tulisi käyttää jotakin muuta kuin matkatoimiston tarjoamia palveluja, kuten esimerkiksi tutkimuksessa ehdotettavaa sähköistä, keskitettyä jakeluportaalia, jota kautta kiinnostuneet asiakkaat voivat varata pääsylippunsa vierailuihin jo ennen matkansa alkua.