Ryhmänohjaus potilaan kuntoutumisen tukena
Ojantakanen, Riitta; Hintsala, Marja (2012)
Ojantakanen, Riitta
Hintsala, Marja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117680
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvata kuntoutusryhmän asiakkaiden kokemuksia ryhmässä tapahtuvasta ohjauksesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuntoutusasiakkaiden mielipiteitä hyvästä ryhmänohjaajasta. Näihin asioihin liittyen saimme asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia ohjaustilanteista.
Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla asiakkaita tätä tutkimusta varten laadituilla kysymyksillä. Haastattelu suoritettiin kahdessa ryhmässä, joissa toisessa oli neljä ja toisessa viisi henkilöä. Kysymyksien aihepiirejä oli kaksi eli hyvään ryhmänohjaukseen ja hyvään ryhmänohjaajaan liittyviä asioita. Saimme laadullisen tutkimuksen tekoon tarvittavaa kuvailevaa aineistoa.
Pääosin asiakkaat kokivat ryhmämuotoisen ohjauksen positiivisena. Kaikki asiakkaat pitivät saamaansa ohjausta laadukkaana ja riittävänä. He kokivat saaneensa keinoja ja voimavaroja itsenäiseen ja omatoimiseen kotona pärjäämiseen. Asiakkaat saivat suullisen ohjauksen tueksi myös kirjallisia kotihoito-ohjeita. He kuvailivat saavansa ikään kuin yksilöllistä hoitoa ryhmässä. Positiivisena koettiin se, että asioita kerrattiin ja toistettiin tarpeeksi monta kertaa. Toistot auttavat muistamaan asiat vielä kotonakin ja siten ne edesauttavat kotona pärjäämistä. Asiakkaat kokivat ryhmän tasapuolisena ja ryhmähengen hyvänä. Kielteisiä kokemuksia ei tullut esille.
Riittävä ohjaus parantaa potilaan sitoutumista omaan hoitoonsa ja lisäksi sillä on vaikutusta hoidon laatuun ja potilastyytyväisyyteen. Hyvä ja vuorovaikutteinen ohjaus vähentävät sairauksien mukanaan tuomaa epävarmuuden tunnetta sekä ahdistusta ja pelkoa. Potilasohjauksen merkitys olisi hyvä ymmärtää ja sitä tulisi edelleen kehittää.
Tutkimusaineisto saatiin haastattelemalla asiakkaita tätä tutkimusta varten laadituilla kysymyksillä. Haastattelu suoritettiin kahdessa ryhmässä, joissa toisessa oli neljä ja toisessa viisi henkilöä. Kysymyksien aihepiirejä oli kaksi eli hyvään ryhmänohjaukseen ja hyvään ryhmänohjaajaan liittyviä asioita. Saimme laadullisen tutkimuksen tekoon tarvittavaa kuvailevaa aineistoa.
Pääosin asiakkaat kokivat ryhmämuotoisen ohjauksen positiivisena. Kaikki asiakkaat pitivät saamaansa ohjausta laadukkaana ja riittävänä. He kokivat saaneensa keinoja ja voimavaroja itsenäiseen ja omatoimiseen kotona pärjäämiseen. Asiakkaat saivat suullisen ohjauksen tueksi myös kirjallisia kotihoito-ohjeita. He kuvailivat saavansa ikään kuin yksilöllistä hoitoa ryhmässä. Positiivisena koettiin se, että asioita kerrattiin ja toistettiin tarpeeksi monta kertaa. Toistot auttavat muistamaan asiat vielä kotonakin ja siten ne edesauttavat kotona pärjäämistä. Asiakkaat kokivat ryhmän tasapuolisena ja ryhmähengen hyvänä. Kielteisiä kokemuksia ei tullut esille.
Riittävä ohjaus parantaa potilaan sitoutumista omaan hoitoonsa ja lisäksi sillä on vaikutusta hoidon laatuun ja potilastyytyväisyyteen. Hyvä ja vuorovaikutteinen ohjaus vähentävät sairauksien mukanaan tuomaa epävarmuuden tunnetta sekä ahdistusta ja pelkoa. Potilasohjauksen merkitys olisi hyvä ymmärtää ja sitä tulisi edelleen kehittää.