Opetusmateriaalin rakentaminen rikkomattoman aineenkoetuksen opetukseen
Kivimäki, Merja; Kuoppamaa, Olavi; Kuure, Markku; Marttila, Hanna; Olkkola, Jarkko (2012)
Kivimäki, Merja
Kuoppamaa, Olavi
Kuure, Markku
Marttila, Hanna
Olkkola, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017653
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli rakentaa opetusmateriaalia rikkomattoman aineenkoetuksen koulutustarpeisiin. Oppimateriaalin laadintaan vaikutti yhteistyötä tarjonneesta yrityksestä esille tullut tarve laatia yhtenäinen ja johdonmukainen oppimateriaali erilaisiin koulutustapahtumiin, joita eri tahot kyselevät yritykseltä kasvavassa määrin. Yhteistyömahdollisuutta tarjonneella yrityksellä on runsaasti erilaista kirjallista materiaalia, jonka kokoaminen yhtenäiseksi toimivaksi koulutusmateriaaliksi oli työn tärkein tavoite. Materiaalin laadinnan jälkeen mahdollistuu erilaisiin koulutustilaisuuksiin osallistuminen kouluttajana. Tämä luo eri kouluasteilla tietämystä erikoisosaamista vaativasta alasta, josta ei ole juurikaan saatavilla julkista opetusmateriaalia.
On olemassa erilaisia ammattiryhmiä oppilaitosten ja yritysten sisällä, joita asia voi erityisesti koskettaa. Näitä ovat mm. opettajat ja opiskelijat oppilaitoksissa sekä toimihenkilöt yrityksissä, kuten työnjohtajat, työn tilaajat, projektipäälliköt ja laatuosaston henkilökunnat. Unohtaa ei sovi käytännön työn toteuttajia, kuten koneistajat, hitsaajat ja asentajat.
Oppimateriaalin laadinnassa pyrittiin antamaan yleiskatsaus yleisimmistä käytännössä käytettävistä NDT (Non Destructive Testing) -tarkastusmenetelmistä. Näitä ovat: visuaalinen tarkastus (VT), tunkeumanestetarkastus (PT), magneettijauhetarkastus (MT), radiografinentarkastus (RT) sekä ultraäänitarkastus (UT).
On olemassa erilaisia ammattiryhmiä oppilaitosten ja yritysten sisällä, joita asia voi erityisesti koskettaa. Näitä ovat mm. opettajat ja opiskelijat oppilaitoksissa sekä toimihenkilöt yrityksissä, kuten työnjohtajat, työn tilaajat, projektipäälliköt ja laatuosaston henkilökunnat. Unohtaa ei sovi käytännön työn toteuttajia, kuten koneistajat, hitsaajat ja asentajat.
Oppimateriaalin laadinnassa pyrittiin antamaan yleiskatsaus yleisimmistä käytännössä käytettävistä NDT (Non Destructive Testing) -tarkastusmenetelmistä. Näitä ovat: visuaalinen tarkastus (VT), tunkeumanestetarkastus (PT), magneettijauhetarkastus (MT), radiografinentarkastus (RT) sekä ultraäänitarkastus (UT).