Opetuksen laatu ja opetuksen kehittäminen TTY:n opiskelijoiden näkökulmasta
Koskinen, Johannes; Johansson, Petri; Jumisko-Pyykkö, Satu (2012)
Koskinen, Johannes
Johansson, Petri
Jumisko-Pyykkö, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017631
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoiden käsityksiä opetuksen laadusta ja opetuksen kehityskohteita. Kyselytutkimukse-na suoritetussa aineistonkeruussa kerättiin sekä määrällistä ja laadullista aineistoa mukavuusotantaa käyttäen. Kyselyyn vastanneet 393 opiskelijaa olivat laajasti eri koulutusohjelmista sekä eri vaiheessa opintojaan.
Kyselyn määrällisessä osuudessa hyödynnettiin olemassa olevaa ETLQ-mittaria (Experiences of Teaching and Learning Questionnaire). Analyysissä käytettiin faktorianalyysiä keskeisten TTY:n opetuksen laadun tekijöiden erotte-luun. Varianssianalyysin avulla vertailtiin eroavuuksia opetuksen laadusta eri opintojen vaiheissa olevien opiskelijoiden välillä. Laadullinen aineisto kerättiin projektiivisella lauseentäydennystehtävällä, jonka tavoitteena oli selvittää kes-keisiä opetuksen kehityskohteita opiskelijoiden mielestä. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Synteesi tutkimustuloksista nosti esille neljä keskeistä kehityskohdetta. 1. Opiskelijat kokevat tarvitsevansa parempaa palautetta oppimisestaan, tukea opiskelustrategioilleen sekä vaihtoehtoisia suoritustapoja. 2. Opiskelijat tarvitsevat myös tukea opiskeltavien asioiden ymmärtämiseen ja kriittiseen ajatteluun täh-täävässä oppimisessa. 3. Luento-opetukseen opiskelijat kaipaisivat enemmän heitä aktivoivia tehtäviä, harjoitteita, sekä monipuolisia esitystapoja ja medioiden käyttöä tarkkaavaisuuden ylläpitämiseksi. 4. Opiskelijat jäivät kaipaamaan opettajan innostuneisuutta, parempaa viestintää, opetustaitojen kehittämistä sekä aitoa opiskelijan ymmärtämistä ja heidän oppimaan oppimisen tukemista.
Aineistoa kertyi laajalti ja jatkossa samaa aineistoa voidaan käyttää pohdittaessa, mitä vaikutusta opiskelijoiden opiskelustrategioilla on heidän käsityksiinsä opetuksen laadusta. Tämän kehittämishankkeen tulokset julkaistaan koko yliopiston käyttöön ja niitä käytetään hyväksi myös opetuksen kehittämistyöryhmissä.
Kyselyn määrällisessä osuudessa hyödynnettiin olemassa olevaa ETLQ-mittaria (Experiences of Teaching and Learning Questionnaire). Analyysissä käytettiin faktorianalyysiä keskeisten TTY:n opetuksen laadun tekijöiden erotte-luun. Varianssianalyysin avulla vertailtiin eroavuuksia opetuksen laadusta eri opintojen vaiheissa olevien opiskelijoiden välillä. Laadullinen aineisto kerättiin projektiivisella lauseentäydennystehtävällä, jonka tavoitteena oli selvittää kes-keisiä opetuksen kehityskohteita opiskelijoiden mielestä. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Synteesi tutkimustuloksista nosti esille neljä keskeistä kehityskohdetta. 1. Opiskelijat kokevat tarvitsevansa parempaa palautetta oppimisestaan, tukea opiskelustrategioilleen sekä vaihtoehtoisia suoritustapoja. 2. Opiskelijat tarvitsevat myös tukea opiskeltavien asioiden ymmärtämiseen ja kriittiseen ajatteluun täh-täävässä oppimisessa. 3. Luento-opetukseen opiskelijat kaipaisivat enemmän heitä aktivoivia tehtäviä, harjoitteita, sekä monipuolisia esitystapoja ja medioiden käyttöä tarkkaavaisuuden ylläpitämiseksi. 4. Opiskelijat jäivät kaipaamaan opettajan innostuneisuutta, parempaa viestintää, opetustaitojen kehittämistä sekä aitoa opiskelijan ymmärtämistä ja heidän oppimaan oppimisen tukemista.
Aineistoa kertyi laajalti ja jatkossa samaa aineistoa voidaan käyttää pohdittaessa, mitä vaikutusta opiskelijoiden opiskelustrategioilla on heidän käsityksiinsä opetuksen laadusta. Tämän kehittämishankkeen tulokset julkaistaan koko yliopiston käyttöön ja niitä käytetään hyväksi myös opetuksen kehittämistyöryhmissä.