Musiikillinen aikamatka lapsuuteen : Kehollinen ilmaisu, luovuus ja ryhmätoiminta nuoren kasvun ja kehityksen tukena
Koskinen, Heidi (2012)
Koskinen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017616
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Musiikillinen aikamatka lapsuuteen –projekti, jonka toteutin lohjalaisen Anttilan yläkoulun 8-9-luokkalaisten A-valinnaismusiikkiryhmän kanssa kevään ja syksyn 2011 aikana. Projektin tavoitteena oli tuottaa oppilaiden omiin lapsuusmuistoihin pohjautuva juonellinen konsertti, jonka toteutuksessa panostettiin erityisesti liikkeeseen, ilmaisuun ja visuaalisuuteen. Projekti koostui kolmesta oppilaille pidetystä työpajakerrasta, harjoituksista sekä kahdesta konsertista.
Opinnäytetyöni käsittelee erityisesti kehollisen ilmaisun, ryhmätoiminnan ja oman luovuuden merkitystä nuorten kasvussa ja kehityksessä. Nuori ihminen kokee elämässään merkittäviä psykososiaalisia muutoksia. Kehonkuva, minuus, identiteetti, maailmankuva, arvot ja moraali muuttuvat sekä itsenäistyminen ja irtautuminen vanhemmista alkavat. Kaverit ja heidän mielipiteensä ovat nuorelle erittäin tärkeitä. Tukemalla nuoren luovuutta ja ilmaisua voidaan tukea myös nuoren kasvua ja kehitystä tasapainoiseksi yksilöksi.
Varhaisiän musiikkikasvattajalla on käytössään monia työkaluja, joiden avulla musiikkikasvatusta voidaan toteuttaa elämyksellisesti monia eri työtapoja hyödyntämällä. Vaikka projekti toteutettiinkin murrosikäisten kanssa, rakentui opetuskokonaisuus varhaisiän musiikkikasvattajan osaamiseni pohjalle.
Opinnäytetyön raportti-osassa avaan ensin projektin taustalla vaikuttaneita teemoja; liikkeen, luovuuden ja ryhmätyöskentelyn merkitystä nuoren tasapainoisessa kasvussa. Lisäksi pohdin mitä pedagogilta vaaditaan luovassa projektissa työskentelyssä. Lopuksi kerron projektin toteuttamisesta sekä arvioin sen onnistumista tavoitteideni pohjalta. Tätä kautta pyrin myös osoittamaan, miksi liike ja ilmaisu ovat tärkeitä musiikinopetuksessa.
Sekä esiintyjiltä että yleisöltä saadun palautteen perusteella tämänkaltainen toiminta oli uutta ja erilaista, ja sitä toivottiin myös tulevaisuudessa lisää. Toivon työni toimivan inspiraationa sekä tarjoavan ideoita kaikille, jotka ovat kiinnostuneita oppilaiden oman ilmaisun kehittämisestä.
Opinnäytetyöni käsittelee erityisesti kehollisen ilmaisun, ryhmätoiminnan ja oman luovuuden merkitystä nuorten kasvussa ja kehityksessä. Nuori ihminen kokee elämässään merkittäviä psykososiaalisia muutoksia. Kehonkuva, minuus, identiteetti, maailmankuva, arvot ja moraali muuttuvat sekä itsenäistyminen ja irtautuminen vanhemmista alkavat. Kaverit ja heidän mielipiteensä ovat nuorelle erittäin tärkeitä. Tukemalla nuoren luovuutta ja ilmaisua voidaan tukea myös nuoren kasvua ja kehitystä tasapainoiseksi yksilöksi.
Varhaisiän musiikkikasvattajalla on käytössään monia työkaluja, joiden avulla musiikkikasvatusta voidaan toteuttaa elämyksellisesti monia eri työtapoja hyödyntämällä. Vaikka projekti toteutettiinkin murrosikäisten kanssa, rakentui opetuskokonaisuus varhaisiän musiikkikasvattajan osaamiseni pohjalle.
Opinnäytetyön raportti-osassa avaan ensin projektin taustalla vaikuttaneita teemoja; liikkeen, luovuuden ja ryhmätyöskentelyn merkitystä nuoren tasapainoisessa kasvussa. Lisäksi pohdin mitä pedagogilta vaaditaan luovassa projektissa työskentelyssä. Lopuksi kerron projektin toteuttamisesta sekä arvioin sen onnistumista tavoitteideni pohjalta. Tätä kautta pyrin myös osoittamaan, miksi liike ja ilmaisu ovat tärkeitä musiikinopetuksessa.
Sekä esiintyjiltä että yleisöltä saadun palautteen perusteella tämänkaltainen toiminta oli uutta ja erilaista, ja sitä toivottiin myös tulevaisuudessa lisää. Toivon työni toimivan inspiraationa sekä tarjoavan ideoita kaikille, jotka ovat kiinnostuneita oppilaiden oman ilmaisun kehittämisestä.