Verinäytteenotossa lapsen kanssa : Ohjeita leikki-ikäisen lapsen vanhemmille
Niemistö, Seliina; Mielonen, Niina; Tapaninen, Tiina (2012)
Niemistö, Seliina
Mielonen, Niina
Tapaninen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017561
Tiivistelmä
Lasten verinäytteenoton haasteina ovat lapsen tuntema pelko ja kipu. Pieni lapsi ei ymmärrä kipua tuottavan toimenpiteen merkitystä, jolloin pienikin kipu voi aiheuttaa pelkoa ja jännitystä. Näiden seikkojen vuoksi lapsen verinäytteenoton tulisi sujua mahdollisimman joustavasti ja nopeasti. Hoitajan ohella myös lapsen vanhempi voi omalta osaltaan edistää näytteenottotilanteen sujuvuutta sekä vaikuttaa lapsen näytteenottokokemukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa teoriatiedon ja lasten näytteenottoon perehtyneiden laboratoriohoitajien haastatteluiden pohjalta koottu kirjallinen ohje leikki-ikäisten lasten vanhemmille laskimoverinäytteenottotilanteesta. Ohje tehtiin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kliinisen kemian laboratorion käyttöön. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina viidelle laboratoriohoitajalle, joilla on usean vuoden kokemus lasten näytteenotosta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa siitä, miten lapsen vanhempi voi vaikuttaa verinäytteenottotilanteen sujuvuuteen. Haastattelujen analysoimiseen käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastateltujen laboratoriohoitajien mukaan merkittävin tekijä onnistuneeseen lasten verinäytteenottoon on lapsen mukana olevan vanhemman rauhallisuus. Vanhemman merkitys lapsen tukena oli toiseksi eniten mainittu tekijä. Vanhemman tulisi myös olla avoin ja vastaanottavainen laboratoriohoitajan antamille neuvoille. Merkittävänä tekijänä koettiin lisäksi vanhemman päättäväisyys verinäytteen ottamisen suhteen. Lasta kannattaa valmistaa etukäteen näytteenottoon eikä hänen tule antaa hallita tilannetta. Kaikki haastateltavat toivat esille myös lapsen kiinnipidon tärkeyden. Lisäksi laboratoriohoitajat painottivat, että vanhempi voi myös poistua tilanteesta mikäli kokee läsnäolon epämiellyttäväksi.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri jakaa näiden tulosten pohjalta tehtyä opinnäytetyön tuotosta muun muassa lääkäreiden vastaanotoilla, lasten poliklinikoilla ja neuvoloissa. Tuotokseen on koottu käytännön neuvoja ja ohjeita verinäytteenottotilanteeseen leikki-ikäisten lasten vanhemmille.
Tuotoksen tavoitteena on helpottaa leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottoa niin laboratoriohoitajan, vanhemman kuin lapsenkin kannalta. Seurantana voisi selvittää, kuinka ohjeistus on otettu vastaan ja mitkä sen hyödyt ovat olleet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa teoriatiedon ja lasten näytteenottoon perehtyneiden laboratoriohoitajien haastatteluiden pohjalta koottu kirjallinen ohje leikki-ikäisten lasten vanhemmille laskimoverinäytteenottotilanteesta. Ohje tehtiin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kliinisen kemian laboratorion käyttöön. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina viidelle laboratoriohoitajalle, joilla on usean vuoden kokemus lasten näytteenotosta. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa siitä, miten lapsen vanhempi voi vaikuttaa verinäytteenottotilanteen sujuvuuteen. Haastattelujen analysoimiseen käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastateltujen laboratoriohoitajien mukaan merkittävin tekijä onnistuneeseen lasten verinäytteenottoon on lapsen mukana olevan vanhemman rauhallisuus. Vanhemman merkitys lapsen tukena oli toiseksi eniten mainittu tekijä. Vanhemman tulisi myös olla avoin ja vastaanottavainen laboratoriohoitajan antamille neuvoille. Merkittävänä tekijänä koettiin lisäksi vanhemman päättäväisyys verinäytteen ottamisen suhteen. Lasta kannattaa valmistaa etukäteen näytteenottoon eikä hänen tule antaa hallita tilannetta. Kaikki haastateltavat toivat esille myös lapsen kiinnipidon tärkeyden. Lisäksi laboratoriohoitajat painottivat, että vanhempi voi myös poistua tilanteesta mikäli kokee läsnäolon epämiellyttäväksi.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri jakaa näiden tulosten pohjalta tehtyä opinnäytetyön tuotosta muun muassa lääkäreiden vastaanotoilla, lasten poliklinikoilla ja neuvoloissa. Tuotokseen on koottu käytännön neuvoja ja ohjeita verinäytteenottotilanteeseen leikki-ikäisten lasten vanhemmille.
Tuotoksen tavoitteena on helpottaa leikki-ikäisen lapsen verinäytteenottoa niin laboratoriohoitajan, vanhemman kuin lapsenkin kannalta. Seurantana voisi selvittää, kuinka ohjeistus on otettu vastaan ja mitkä sen hyödyt ovat olleet.