Tie yrittäjyyteen - verkko-opintojakson suunnittelu ja toteutus
Kankaanranta, Jessica; Orava, Hanna (2012)
Kankaanranta, Jessica
Orava, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017554
Tiivistelmä
Verkko-opetus on aikuisten opetusmenetelmänä toimiva ja se antaa aikuisopiskelijalle vapauden opiskella silloin kun se hänelle parhaiten sopii. Yrittäjyys ja yritystoimintaosaaminen ovat aihepiirinä verkko-opetukseen hyvin soveltuvia ja kun opettaminen tapahtuu pääasiassa verkossa, jää lähiopetukseen aikaa sellaisiin aiheisiin joita ei voi opettaa verkossa. Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa hiusalan perustutkinnon suorittajille yrittäjyys ja yritystoimintaosaamisen tutkinnon osaan toimiva
verkko-opintojakso. Tavoitteena on toteuttaa
verkko-opintojakso joka voidaan monistaa muillekin aloille. Verkko-opintojakson nimi on Tie yrittäjyyteen.
Tie yrittäjyyteen -verkko-opintojakson suunnittelussa tutustuttiin laajasti verkko-opetuksen teoriaan ja haettiin hyviä malleja verkko-opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen. Keskeisimmiksi asioiksi teoriassa nousivat verkko-opintojakson hyvä ennakkosuunnittelu, opiskelijoiden aktiivisuuden ja vuorovaikutuksen merkitys verkko-opiskelussa sekä verkko-opiskelijan ohjaaminen.
Tie yrittäjyyteen -verkko-opintojakson ensimmäinen moduuli, Yritystoiminnan perusteet, toteutettiin syksyn 2012 aikana Moodle -oppimisalustalla. Opetetta-vaan pilottiryhmään kuului 10 hiusalan perustutkinnon suorittajaa. Ensimmäisen moduulin jälkeen keräsimme ryhmältä palautetta, jonka avulla selvitimme verkko-opintojakson selkeyttä, tehtävien tarkoituksenmukaisuutta ja arvioinnin laatua. Kyselyyn vastasi 7 pilottihenkilöä (70 % koko pilottiryhmästä). Palautekyselyssä käytettiin arviointiasteikkoa välillä 5 kiitettävä – 1 tyydyttävä. Palautekyselyn perusteella pilottiryhmä oli sitä mieltä, että Tie yrittäjyyteen
-verkko-opintojakso oli kokonaisuudessaan kiitettävän/hyvän (5 kiitettävä 28 % ja 4 hyvä = 71 %) tasoinen.
Käyttökokemusten analysoinnin ja pilottiryhmältä saatujen palautteiden perus-teella keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat opiskelijoiden aktivoiminen tehtävien tekemiseen sekä keskusteluun Moodlessa ja Facebookissa.
verkko-opintojakso. Tavoitteena on toteuttaa
verkko-opintojakso joka voidaan monistaa muillekin aloille. Verkko-opintojakson nimi on Tie yrittäjyyteen.
Tie yrittäjyyteen -verkko-opintojakson suunnittelussa tutustuttiin laajasti verkko-opetuksen teoriaan ja haettiin hyviä malleja verkko-opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen. Keskeisimmiksi asioiksi teoriassa nousivat verkko-opintojakson hyvä ennakkosuunnittelu, opiskelijoiden aktiivisuuden ja vuorovaikutuksen merkitys verkko-opiskelussa sekä verkko-opiskelijan ohjaaminen.
Tie yrittäjyyteen -verkko-opintojakson ensimmäinen moduuli, Yritystoiminnan perusteet, toteutettiin syksyn 2012 aikana Moodle -oppimisalustalla. Opetetta-vaan pilottiryhmään kuului 10 hiusalan perustutkinnon suorittajaa. Ensimmäisen moduulin jälkeen keräsimme ryhmältä palautetta, jonka avulla selvitimme verkko-opintojakson selkeyttä, tehtävien tarkoituksenmukaisuutta ja arvioinnin laatua. Kyselyyn vastasi 7 pilottihenkilöä (70 % koko pilottiryhmästä). Palautekyselyssä käytettiin arviointiasteikkoa välillä 5 kiitettävä – 1 tyydyttävä. Palautekyselyn perusteella pilottiryhmä oli sitä mieltä, että Tie yrittäjyyteen
-verkko-opintojakso oli kokonaisuudessaan kiitettävän/hyvän (5 kiitettävä 28 % ja 4 hyvä = 71 %) tasoinen.
Käyttökokemusten analysoinnin ja pilottiryhmältä saatujen palautteiden perus-teella keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat opiskelijoiden aktivoiminen tehtävien tekemiseen sekä keskusteluun Moodlessa ja Facebookissa.