Veneen takalaidan kääntäminen
Parviainen, Petteri (2012)
Parviainen, Petteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017539
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli selvittää mahdollisia mekanismeja sekä komponentteja, joilla voitaisiin toteuttaa veneen takalaidan kääntäminen hydraulisesti, pneumaattisesti tai sähköisesti.
Työ tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle yhteistyössä Oy Marino Ab:n kanssa, jonka valmistama APB27-vene on muotoilultaan tavanomaisesta poikkeava sekä useilla innovatiivisilla yksityiskohdilla varustettu päivävene. Veneen takalaidan painon vuoksi laita on melko raskas nostettava hartiavoimin, joten Marinon omien kokemuksien sekä asiakaspalautteiden perusteella, yritys halusi selvittää mahdollisuuksia veneen takalaidan kääntämiseen nappia painamalla.
Tärkeimpänä tavoitteena mekanismille oli mahdollisimman yksinkertainen sekä kooltaan pieni rakenne, koska mekanismin tulisi olla jälkiasennettavissa jo olemassa oleviin veneisiin niiden rakennetta muuttamatta.
Työssä tutkittiin neljää erilaista mekanismia, joita mahdollisesti voitaisiin käyttää sellaisenaan takalaidan kääntämisessä, ja lisäksi selvitettiin erilaisten komponenttien soveltuvuutta mekanismeihin. Lopputuloksena ei syntynyt täysin valmista ratkaisua, mutta suunnitelmat toimivat pohjana, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa jatkaa suunnittelua.
Työ tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle yhteistyössä Oy Marino Ab:n kanssa, jonka valmistama APB27-vene on muotoilultaan tavanomaisesta poikkeava sekä useilla innovatiivisilla yksityiskohdilla varustettu päivävene. Veneen takalaidan painon vuoksi laita on melko raskas nostettava hartiavoimin, joten Marinon omien kokemuksien sekä asiakaspalautteiden perusteella, yritys halusi selvittää mahdollisuuksia veneen takalaidan kääntämiseen nappia painamalla.
Tärkeimpänä tavoitteena mekanismille oli mahdollisimman yksinkertainen sekä kooltaan pieni rakenne, koska mekanismin tulisi olla jälkiasennettavissa jo olemassa oleviin veneisiin niiden rakennetta muuttamatta.
Työssä tutkittiin neljää erilaista mekanismia, joita mahdollisesti voitaisiin käyttää sellaisenaan takalaidan kääntämisessä, ja lisäksi selvitettiin erilaisten komponenttien soveltuvuutta mekanismeihin. Lopputuloksena ei syntynyt täysin valmista ratkaisua, mutta suunnitelmat toimivat pohjana, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa jatkaa suunnittelua.