Perinteisen ja tietotekniikka-avusteisen musiikin perusteiden oppimisen vertailua
Viitala, Minna (2012)
Viitala, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017468
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertaillaan perinteisen ja tietotekniikka-avusteisen musiikin perusteiden opetuksen tuloksia sekä kartoitetaan kyselyn avulla oppilaiden kokemuksia tietokoneiden käytöstä opiskelun apuna.
Keväällä 2012 tein opetuskokeilun, jossa osa oppilaista opiskeli musiikin perusteita perinteiseen tapaan, osa käytti apuna tietokoneita. Käytimme Nuottila.info-sivustoa, jossa on peruskursseille tarkoitettuja musiikin perusteiden harjoituksia. Harjoiteltavina olivat nuotinnimet ja oktaavialat, sävellajit, rytmit ja sointukuuntelu. Nuottila valittiin sillä perusteella, että se on helppokäyttöinen ja suomenkielinen, joten se sopii myös nuorille oppilaille.
Opetuskokeilu kesti noin kolme kuukautta. Kokeilun aikana tietotekniikkaryhmät tekivät jokaisella oppitunnilla Nuottilan harjoitustehtäviä noin 15-20 minuuttia. Sekä perinteisesti opiskelleet että tietotekniikkaryhmät tekivät osaamistestin opetuskokeilujakson alussa. Jakson lopussa he tekivät saman testin uudelleen. Lisäksi tietotekniikkaryhmät vastasivat kyselyyn. Kokeilun tuloksena oli, että tietokoneharjoituksia tehneet ryhmät olivat edistyneet paremmin kuin perinteisesti opiskelleet. Kyselystä ilmeni, että oppilaat olivat kokeneet tietokoneharjoittelun myönteisenä. 73,7 % vastaajista oli sitä mieltä, että tietokoneen käyttö oli innostavaa ja kiinnostavaa. 84,2 % oppilaista piti tietokoneharjoituksia hyödyllisinä. Oppilaiden suosikeiksi nousivat 60 sekunnin nopeustehtävät ja muistitehtävät. Myös omaan tahtiin tekemisestä pidettiin.
Verkkomateriaalin käytöllä voi saada hyviä tuloksia musiikin perusteiden opiskelussa. Oppilaat ovat tottuneita käyttämään tietokoneita, joten he oppivat nopeasti käyttämään harjoitussivustoa. Vaikka jokainen oppilas teki tehtäviä omalla koneellaan omaan tahtiinsa, oppilaiden kesken syntyi myös vuorovaikutusta. Kaverukset saattoivat kommentoida toisilleen kuinka paljon vaikkapa nopeustestin tulos parani edellisestä kerrasta. Noin parinkymmenen minuutin harjoittelujakso osoittautui sopivaksi, sen verran useimmat oppilaat jaksoivat keskittyä harjoitteluun. Tietokoneen käyttö onkin motivoiva ja opetusta monipuolistava lisä perinteisen musiikin perusteiden opetuksen rinnalla.
Keväällä 2012 tein opetuskokeilun, jossa osa oppilaista opiskeli musiikin perusteita perinteiseen tapaan, osa käytti apuna tietokoneita. Käytimme Nuottila.info-sivustoa, jossa on peruskursseille tarkoitettuja musiikin perusteiden harjoituksia. Harjoiteltavina olivat nuotinnimet ja oktaavialat, sävellajit, rytmit ja sointukuuntelu. Nuottila valittiin sillä perusteella, että se on helppokäyttöinen ja suomenkielinen, joten se sopii myös nuorille oppilaille.
Opetuskokeilu kesti noin kolme kuukautta. Kokeilun aikana tietotekniikkaryhmät tekivät jokaisella oppitunnilla Nuottilan harjoitustehtäviä noin 15-20 minuuttia. Sekä perinteisesti opiskelleet että tietotekniikkaryhmät tekivät osaamistestin opetuskokeilujakson alussa. Jakson lopussa he tekivät saman testin uudelleen. Lisäksi tietotekniikkaryhmät vastasivat kyselyyn. Kokeilun tuloksena oli, että tietokoneharjoituksia tehneet ryhmät olivat edistyneet paremmin kuin perinteisesti opiskelleet. Kyselystä ilmeni, että oppilaat olivat kokeneet tietokoneharjoittelun myönteisenä. 73,7 % vastaajista oli sitä mieltä, että tietokoneen käyttö oli innostavaa ja kiinnostavaa. 84,2 % oppilaista piti tietokoneharjoituksia hyödyllisinä. Oppilaiden suosikeiksi nousivat 60 sekunnin nopeustehtävät ja muistitehtävät. Myös omaan tahtiin tekemisestä pidettiin.
Verkkomateriaalin käytöllä voi saada hyviä tuloksia musiikin perusteiden opiskelussa. Oppilaat ovat tottuneita käyttämään tietokoneita, joten he oppivat nopeasti käyttämään harjoitussivustoa. Vaikka jokainen oppilas teki tehtäviä omalla koneellaan omaan tahtiinsa, oppilaiden kesken syntyi myös vuorovaikutusta. Kaverukset saattoivat kommentoida toisilleen kuinka paljon vaikkapa nopeustestin tulos parani edellisestä kerrasta. Noin parinkymmenen minuutin harjoittelujakso osoittautui sopivaksi, sen verran useimmat oppilaat jaksoivat keskittyä harjoitteluun. Tietokoneen käyttö onkin motivoiva ja opetusta monipuolistava lisä perinteisen musiikin perusteiden opetuksen rinnalla.