"Kyllähän siinä paistaa se välittäminen..." - Kasvatuskumppanuuden toteutuminen kasvattajien ja vanhempien näkökulmasta Anjalan päiväkodissa
Stam, Heidi (2012)
Stam, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Anjalan päiväkodissa toteutuvaa kasvatuskumppanuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda näkyväksi jo olemassa olevia kasvatuskumppanuutta tukevia menetelmiä ja vahvistaa niiden merkityksiä. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla Anjalan päivähoito voi kehittää toimintatapojaan sekä syventää päivähoidossa tapahtuvaa kasvatuskumppanuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta käsittelee kasvatuskumppanuutta päivähoidossa, sen keskeisiä periaatteita, kasvatuskumppanuutta tukevia menetelmiä, vanhemmuuden tukemista sekä vanhempien osallisuutta. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessia sekä tutkimuksen etenemistä ja sen toteuttamista. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin kvalitatiivisena yksilöllisten teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea lastentarhanopettajaa ja kolmea vanhempaa. Haastatteluotokset olivat kaikista kolmesta Anjalan päiväkodin toimipisteistä. Tutkimuksessa kasvatuskumppanuuden tutkiminen suunnattiin 3 – 6-vuotiaiden lasten perheisiin ja varhaiskasvatukseen.
Vanhempien kokemukset kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ovat olleet kokonaisvaltaisesti myönteisiä. Tyytyväisyys yhteistyöhön heijastuu kaikille kasvatuskumppanuuden osa-alueille. Kasvattajat työskentelevät kasvatuskumppanuuden tavoitteen mukaisesti, ja heillä on käytössään kasvatuskumppanuutta tukevia työmenetelmiä. Kasvattajien ja vanhempien kokemukset kasvatusyhteistyön toteutumisesta ovat samansuuntaisia. Kasvatuskumppanuuden kehittämisehdotukset eivät näyttäydy puutteina, vaan niitä kehittämällä kasvatuskumppanuutta voidaan syventää entisestään.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta käsittelee kasvatuskumppanuutta päivähoidossa, sen keskeisiä periaatteita, kasvatuskumppanuutta tukevia menetelmiä, vanhemmuuden tukemista sekä vanhempien osallisuutta. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessia sekä tutkimuksen etenemistä ja sen toteuttamista. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin kvalitatiivisena yksilöllisten teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kolmea lastentarhanopettajaa ja kolmea vanhempaa. Haastatteluotokset olivat kaikista kolmesta Anjalan päiväkodin toimipisteistä. Tutkimuksessa kasvatuskumppanuuden tutkiminen suunnattiin 3 – 6-vuotiaiden lasten perheisiin ja varhaiskasvatukseen.
Vanhempien kokemukset kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ovat olleet kokonaisvaltaisesti myönteisiä. Tyytyväisyys yhteistyöhön heijastuu kaikille kasvatuskumppanuuden osa-alueille. Kasvattajat työskentelevät kasvatuskumppanuuden tavoitteen mukaisesti, ja heillä on käytössään kasvatuskumppanuutta tukevia työmenetelmiä. Kasvattajien ja vanhempien kokemukset kasvatusyhteistyön toteutumisesta ovat samansuuntaisia. Kasvatuskumppanuuden kehittämisehdotukset eivät näyttäydy puutteina, vaan niitä kehittämällä kasvatuskumppanuutta voidaan syventää entisestään.