Lasten liikuntakokemukset ja perusliikunta 4 - 5-vuotiaiden Liikuntaleikkikoulussa
Ranta, Satu; Takkinen, Noora (2012)
Ranta, Satu
Takkinen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917433
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten passiivisuus arjessa tunnistetaan suurimmaksi kansanterveydelliseksi ongelmaksi. Myös fysioterapiassa lapset ja nuoret ovat jatkuvasti kasvava asiakaskunta, joka tarvitsee tilaisuuksia sekä vapaaseen että ohjattuun liikuntaan. Laadukkaan ohjatun toiminnan tarve on lisääntynyt, kun elämäntyyli ei enää anna lapselle riittävästi mahdollisuuksia liikkumiseen. Lasta innostaa liikkumiseen voimakkaat hyvänolontunteet, ilo ja hauskuus. Perusliikuntataitojen hallitseminen voi innostaa liikunnan harrastamiseen myöhemmälläkin iällä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Mannerheimin Lastensuojeluliiton Liikuntaleikkikoulujen toiminta tukee ryhmiin osallistuvien 4 - 5-vuotiaiden lasten perusliikuntaa ja millaisia liikuntakokemuksia toiminta heille tuottaa. Tutkimus tuotettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa ja tutkimuksen tavoitteena oli kerätä Liikuntaleikkikoulujen toiminnan kehittämisen kannalta pätevää tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä ennaltaehkäisevä fysioterapia, perusliikkuminen, liikuntakokemus ja Liikuntaleikkikoulu. Viitekehyksessä kuvataan myös perusliikkumisen tavanomainen taso 4 - 5-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyö perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Laadullinen tutkimusote soveltui opinnäytetyömme metodiksi, sillä tutkimme luonnollista tilannetta Liikuntaleikkikoulussa. Opinnäytetyön aineistona on kahdesta eri toimipisteessä toimivasta Liikuntaleikkikoulusta keväällä 2012 kerätyt videomateriaalit, joiden tukena oli yhden kysymyksen käsittäneiden haastatteluiden tuottama tutkimusaineisto. Videolta havainnoitiin strukturoidusti lasten perusliikunnan tasoa, perusliikkumisen toistumista Liikuntaleikkikoulun aikana, liikkumiseen ja harjoitteluun liittyvää tunnetilaa sekä lasten sitoutumista toimintaan. Nallekorttien avulla esitetyn monivalintakysymyksen avulla selvitettiin lasten kokemaa päällimmäistä tunnetilaa Liikuntaleikkikouluun osallistumisen aikana.
Tutkimukseen osallistuneiden lasten perusliikuntataitojen taso vastasi pääosin heidän iälleen ominaista tasoa havainnoitujen taitojen osalta. Lasten perusliikuntataitojen tasoeroista huolimatta Liikuntaleikkikouluissa oli nähtävillä kaikkia osallistujia kehittävää ohjausta. Lapset saivat Liikuntaleikkikoulussa tärkeitä kokemuksia ohjatun liikkumisen lisäksi spontaanista liikkumisesta, joka tukee heidän liikkumistaan arjessa. Lapsille mieluisimmiksi liikkumismuodoiksi osoittautuivat hyppääminen, laukkaaminen ja heittäminen. Tutkimus osoitti myös Liikuntaleikkikoulujen toimintaympäristön, kuten tilan ja ohjaajien määrän, muokkaavan lasten perusliikkumista ja liikuntakokemusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Mannerheimin Lastensuojeluliiton Liikuntaleikkikoulujen toiminta tukee ryhmiin osallistuvien 4 - 5-vuotiaiden lasten perusliikuntaa ja millaisia liikuntakokemuksia toiminta heille tuottaa. Tutkimus tuotettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa ja tutkimuksen tavoitteena oli kerätä Liikuntaleikkikoulujen toiminnan kehittämisen kannalta pätevää tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä ennaltaehkäisevä fysioterapia, perusliikkuminen, liikuntakokemus ja Liikuntaleikkikoulu. Viitekehyksessä kuvataan myös perusliikkumisen tavanomainen taso 4 - 5-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyö perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Laadullinen tutkimusote soveltui opinnäytetyömme metodiksi, sillä tutkimme luonnollista tilannetta Liikuntaleikkikoulussa. Opinnäytetyön aineistona on kahdesta eri toimipisteessä toimivasta Liikuntaleikkikoulusta keväällä 2012 kerätyt videomateriaalit, joiden tukena oli yhden kysymyksen käsittäneiden haastatteluiden tuottama tutkimusaineisto. Videolta havainnoitiin strukturoidusti lasten perusliikunnan tasoa, perusliikkumisen toistumista Liikuntaleikkikoulun aikana, liikkumiseen ja harjoitteluun liittyvää tunnetilaa sekä lasten sitoutumista toimintaan. Nallekorttien avulla esitetyn monivalintakysymyksen avulla selvitettiin lasten kokemaa päällimmäistä tunnetilaa Liikuntaleikkikouluun osallistumisen aikana.
Tutkimukseen osallistuneiden lasten perusliikuntataitojen taso vastasi pääosin heidän iälleen ominaista tasoa havainnoitujen taitojen osalta. Lasten perusliikuntataitojen tasoeroista huolimatta Liikuntaleikkikouluissa oli nähtävillä kaikkia osallistujia kehittävää ohjausta. Lapset saivat Liikuntaleikkikoulussa tärkeitä kokemuksia ohjatun liikkumisen lisäksi spontaanista liikkumisesta, joka tukee heidän liikkumistaan arjessa. Lapsille mieluisimmiksi liikkumismuodoiksi osoittautuivat hyppääminen, laukkaaminen ja heittäminen. Tutkimus osoitti myös Liikuntaleikkikoulujen toimintaympäristön, kuten tilan ja ohjaajien määrän, muokkaavan lasten perusliikkumista ja liikuntakokemusta.