Matkabloggaajien ja matkailuorganisaation välisen yhteistyön kehittäminen
Aittokoski, Virpi (2012)
Aittokoski, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917432
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee matkabloggaamisilmiötä ja miten se tulee huomioida matkailualalla PR-työssä. Toimeksiantajaorganisaatiossa eli Matkailun edistämiskeskuksessa (MEK) on totuttu luomaan kansainväliset mediakontaktit ulkomailla sijaitsevien viestintätoimistojen välityksellä, jolloin organisaatiolla itsellään ei aina ole niin suurta mahdollisuutta vaikuttaa mediavalintoihin kuin olisi toivottavaa.
Uusi media ja siihen yhtenä osana kuuluvat matkabloggaajat ovat uutena ilmiönä tulleet osaksi PR-toimintaa. Matkailun edistämiskeskuksessa huomattiin vuoden 2012 aikana matkabloggaajien yhteistyökyselyiden selkeä kasvu. Niistä lähes kaikki tulivat suoraan MEKiin eli matkailuorganisaatioon PR-toimiston sijaan, mikä herätti mielenkiinnon tutkia asiaa lisää.
Tämän laadullisin tutkimusmenetelmin toteutetun opinnäytetyön tavoite on lisätä MEKin mediaosaamista. Tähän päästiin tapaustutkimuksen keinoin tarkastelemalla kahta ilmiötä: 1) matkabloggaajia ja blogeja sekä 2) heidän työskentelyn toimintamalleja. Näiden tietojen avulla saadaan tietoa, miten yhteistyötä bloggaajien kanssa voidaan kehittää.
Valtaosa tämän opinnäytetyön aineistosta on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla matkabloggaajia Travel Bloggers Unite -konferensissa Umbriassa, Itali-assa keväällä 2012. Lisäksi kirjoittaja, joka työskentelee MEKissä PR- ja mediamatkojen tuottajana on aitiopaikalla jokapäiväisessä työssä havainnoimassa bloggaajayhteistyön kehittymistä. Internet -lähteet ja useat blogit ovat myös oleel-linen osa aineistoa.
Tulosten perusteella matkabloggaajat ovat innokkaita alan kehittäjiä ja he bloggaavat itselleen merkittävistä aiheista. He hyödyntävät laajasti sosiaalisen median kanavia ja tarjoavat globaalia medianäkyvyyttä yhteistyökumppaneilleen. Matkabloggaajien toiminta on avointa ja he jakavat parhaita käytäntöjä keskenään. Yhteistyössä kestävien suhteiden luominen on tärkeintä, rakennetaan ne sitten suoraan matkailuorganisaation tai ulkoistetun PR-toimiston kanssa.
Uusi media ja siihen yhtenä osana kuuluvat matkabloggaajat ovat uutena ilmiönä tulleet osaksi PR-toimintaa. Matkailun edistämiskeskuksessa huomattiin vuoden 2012 aikana matkabloggaajien yhteistyökyselyiden selkeä kasvu. Niistä lähes kaikki tulivat suoraan MEKiin eli matkailuorganisaatioon PR-toimiston sijaan, mikä herätti mielenkiinnon tutkia asiaa lisää.
Tämän laadullisin tutkimusmenetelmin toteutetun opinnäytetyön tavoite on lisätä MEKin mediaosaamista. Tähän päästiin tapaustutkimuksen keinoin tarkastelemalla kahta ilmiötä: 1) matkabloggaajia ja blogeja sekä 2) heidän työskentelyn toimintamalleja. Näiden tietojen avulla saadaan tietoa, miten yhteistyötä bloggaajien kanssa voidaan kehittää.
Valtaosa tämän opinnäytetyön aineistosta on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla matkabloggaajia Travel Bloggers Unite -konferensissa Umbriassa, Itali-assa keväällä 2012. Lisäksi kirjoittaja, joka työskentelee MEKissä PR- ja mediamatkojen tuottajana on aitiopaikalla jokapäiväisessä työssä havainnoimassa bloggaajayhteistyön kehittymistä. Internet -lähteet ja useat blogit ovat myös oleel-linen osa aineistoa.
Tulosten perusteella matkabloggaajat ovat innokkaita alan kehittäjiä ja he bloggaavat itselleen merkittävistä aiheista. He hyödyntävät laajasti sosiaalisen median kanavia ja tarjoavat globaalia medianäkyvyyttä yhteistyökumppaneilleen. Matkabloggaajien toiminta on avointa ja he jakavat parhaita käytäntöjä keskenään. Yhteistyössä kestävien suhteiden luominen on tärkeintä, rakennetaan ne sitten suoraan matkailuorganisaation tai ulkoistetun PR-toimiston kanssa.