Kiikun kaakun rajalla- vanhempien kokemuksia Imatran hyvinvointineuvolan perhetyöntekijöiden työstä
Salin, Anna; Helle, Minna; Repo, Linda (2012)
Salin, Anna
Helle, Minna
Repo, Linda
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917426
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Imatralla hyvinvointineuvolan perhetyön asiakkaina olleiden vanhempien kokemuksia perhetyöntekijöiden työstä. Aihe liittyy laajempaan yhteiskunnalliseen ilmiöön, sillä sosiaali- ja terveyspalveluissa eletään murrosvaihetta ja siirretään painopistettä korjaavasta työstä ennaltaehkäisevään suuntaan. Neuvolan perhetyö on ennaltaehkäisevää työtä, jonka sisältö on perheen arjen tukemista ja toisaalta puuttumista perheen elämään.
Hyvinvointineuvolamalli, jossa keskitytään koko perheen hyvinvointiin on nuori, eikä sitä ole vielä paljoa tutkittu. Imatralla työntekijät kokivat, että olisi hyvä kerätä palautetta asiakkailta ja kehittää työtä. Selvityksen tehtävänä on tuoda esiin vanhempien kokemuksia perhetyöntekijöiden tekemästä työstä, selvittää millaista tukea perheet ovat saaneet ja miten vanhemmat työtä kehittäisivät. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn sekä perhehaastatteluiden avulla. Kyselyyn vastasi 11 vanhempaa, minkä lisäksi haastateltiin kahta perhettä. Haastattelut toteutettiin perheiden kotona.
Saatujen vastausten perusteella Imatran hyvinvointineuvolan perhetyön asiakkaina olleet vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä neuvolasta saamaansa tukeen ja kokeneet sen hyödylliseksi arjessaan. Perhetyöntekijät koettiin helposti lähestyttäviksi ja kynnys ottaa yhteyttä suhteellisen matalaksi. Vanhemmat kokivat kotikäynnit hyväksi toimintamalliksi ja olivat tyytyväisiä siihen, että palvelu räätälöitiin juuri heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Neuvolan perhetyöstä saatiin apua niin pieniin arkisiin pulmiin kuin vakaviin perhekriiseihinkin. Suhteessa lastensuojelun perhetyöhön vanhemmat kokivat neuvolan perhetyön läheisemmäksi ja inhimillisemmäksi.
Kehitysehdotuksina vanhemmat kaipasivat lisää vertaistukiryhmiä samassa tilanteessa oleville vanhemmille. Neuvolan perhetyössä suositellaan siirryttävän ennaltaehkäisevistä palveluista kohti edistävää perhetyötä. Nykyajan perheillä ei ole riittävää tukiverkkoa ympärillään ja ne tarvitsevat konkreettista apua tuekseen.
Hyvinvointineuvolamalli, jossa keskitytään koko perheen hyvinvointiin on nuori, eikä sitä ole vielä paljoa tutkittu. Imatralla työntekijät kokivat, että olisi hyvä kerätä palautetta asiakkailta ja kehittää työtä. Selvityksen tehtävänä on tuoda esiin vanhempien kokemuksia perhetyöntekijöiden tekemästä työstä, selvittää millaista tukea perheet ovat saaneet ja miten vanhemmat työtä kehittäisivät. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn sekä perhehaastatteluiden avulla. Kyselyyn vastasi 11 vanhempaa, minkä lisäksi haastateltiin kahta perhettä. Haastattelut toteutettiin perheiden kotona.
Saatujen vastausten perusteella Imatran hyvinvointineuvolan perhetyön asiakkaina olleet vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä neuvolasta saamaansa tukeen ja kokeneet sen hyödylliseksi arjessaan. Perhetyöntekijät koettiin helposti lähestyttäviksi ja kynnys ottaa yhteyttä suhteellisen matalaksi. Vanhemmat kokivat kotikäynnit hyväksi toimintamalliksi ja olivat tyytyväisiä siihen, että palvelu räätälöitiin juuri heidän tarpeisiinsa sopivaksi. Neuvolan perhetyöstä saatiin apua niin pieniin arkisiin pulmiin kuin vakaviin perhekriiseihinkin. Suhteessa lastensuojelun perhetyöhön vanhemmat kokivat neuvolan perhetyön läheisemmäksi ja inhimillisemmäksi.
Kehitysehdotuksina vanhemmat kaipasivat lisää vertaistukiryhmiä samassa tilanteessa oleville vanhemmille. Neuvolan perhetyössä suositellaan siirryttävän ennaltaehkäisevistä palveluista kohti edistävää perhetyötä. Nykyajan perheillä ei ole riittävää tukiverkkoa ympärillään ja ne tarvitsevat konkreettista apua tuekseen.