Lasten kokemuksia leikistä päiväkodissa
Kehusmaa, Mira; Kumpumäki, Sini (2012)
Kehusmaa, Mira
Kumpumäki, Sini
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917424
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla lasten kokemuksia leikistä päiväkodissa. Tavoitteena on tuoda lasten kokemuksia esiin. Tutkimuksemme avulla yhteistyöpäiväkotimme ja me itse pystymme hyödyntämään saatuja tuloksia tulevaisuudessa rakentaessamme lapsille leikkiympäristöjä.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Viitekehyksemme koostuu päiväkodin toimintaympäristön ja leikin määrittelemisestä. Suoritimme tutkimuksemme yhdessä Oulun kaupungin päiväkodin 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla lapsia. Käytimme haastatteluissa apuna valokuvia lasten leikkitilanteista, -tiloista ja -välineistä. Haastattelumenetelmänä käytimme avointa haastattelua, jossa toteutimme sekä yksilö- että ryhmähaastattelun. Haastattelimme yhteensä 11 lasta. Analysoimme aineiston aineistolähtöisen eli induktiivisen analyysin avulla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan tutkimuksemme kohteena oleva päiväkoti tarjoaa lapsille monipuoliset leikkimahdollisuudet varhaiskasvatusympäristössään erinäisten lelujen ja pelien avulla. Leikkiympäristöksi lapset mielsivät päiväkodin sisä- ja ulkotilat. Vaikka sisätilat koettiin osittain rauhattomiksi, tarjoavat ne silti monipuoliset puitteet lasten mukaan leikeille. Ulkotilat lapset näkivät viihtyisinä. Lapset kokivat, että ulkona on mahdollisuus löytää rauhallinen paikka leikille ja että siellä voi leikkiä paljon tilaa tarvitsevia leikkejä. Tutkimuksemme tuloksista kävi myös ilmi, että päiväkoti tarjoaa lapsille turvallisen ilmapiirin vuorovaikutuksessa. Lapset kuvailivat päiväkodin vuorovaikutuksen olevan lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja lapsen ja aikuisen vuorovaikutusta. Tämän tutkimuksen perusteella monipuolisten materiaalien ja välineiden avulla lasten omaehtoinen oppiminen mahdollistuu spontaanin leikin avulla. Päiväkodin aikuiset ovat onnistuneet luomaan päiväkotiin toimivan varhaiskasvatusympäristön, joka jakaantuu fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Viitekehyksemme koostuu päiväkodin toimintaympäristön ja leikin määrittelemisestä. Suoritimme tutkimuksemme yhdessä Oulun kaupungin päiväkodin 3-5-vuotiaiden ryhmässä. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla lapsia. Käytimme haastatteluissa apuna valokuvia lasten leikkitilanteista, -tiloista ja -välineistä. Haastattelumenetelmänä käytimme avointa haastattelua, jossa toteutimme sekä yksilö- että ryhmähaastattelun. Haastattelimme yhteensä 11 lasta. Analysoimme aineiston aineistolähtöisen eli induktiivisen analyysin avulla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan tutkimuksemme kohteena oleva päiväkoti tarjoaa lapsille monipuoliset leikkimahdollisuudet varhaiskasvatusympäristössään erinäisten lelujen ja pelien avulla. Leikkiympäristöksi lapset mielsivät päiväkodin sisä- ja ulkotilat. Vaikka sisätilat koettiin osittain rauhattomiksi, tarjoavat ne silti monipuoliset puitteet lasten mukaan leikeille. Ulkotilat lapset näkivät viihtyisinä. Lapset kokivat, että ulkona on mahdollisuus löytää rauhallinen paikka leikille ja että siellä voi leikkiä paljon tilaa tarvitsevia leikkejä. Tutkimuksemme tuloksista kävi myös ilmi, että päiväkoti tarjoaa lapsille turvallisen ilmapiirin vuorovaikutuksessa. Lapset kuvailivat päiväkodin vuorovaikutuksen olevan lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja lapsen ja aikuisen vuorovaikutusta. Tämän tutkimuksen perusteella monipuolisten materiaalien ja välineiden avulla lasten omaehtoinen oppiminen mahdollistuu spontaanin leikin avulla. Päiväkodin aikuiset ovat onnistuneet luomaan päiväkotiin toimivan varhaiskasvatusympäristön, joka jakaantuu fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön.